Studenten winnen zaak

Twee studenten die afgelopen studiejaar een premaster technology management volgden aan de Rijksuniversiteit Groningen hoeven daarvoor van de rechter niet alsnog een hoger collegegeld te betalen.

De studenten waren al aan het programma begonnen, toen ze in oktober 2010 te horen kregen dat zij een hoger collegegeldtarief moesten betalen. Ze zouden geen kort schakelprogramma volgen maar een langere premaster. En die kost aan de RUG evenveel als een tweede bachelor-opleiding: 6800 euro.

Maar daar kwam de universiteit te laat mee, stelt de rechter van het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs. De universiteit had de studenten tijdens een voorlichting verteld dat het om een gewoon schakelprogramma ging. Ook hadden ze al collegegeld betaald en een toelatingsbewijs gekregen, toen de instelling zich bedacht.