Studenten worstelen met keuzestress

Haal ik wel voldoende uit mijn studentenleven? Heb ik wel de juiste studie gekozen? Het zijn vragen die centraal staan in de filmpjes die de Utrechtse student Tobias van der Valk maakt voor de omroep Human. Vragen ook die Arjen van Vliet van Studentenservice bekend voorkomen. “Door de nieuwe kabinetsmaatregelen neemt de druk om goed te kiezen alleen maar toe.”

De Russische studente Anastasia (27) kwam naar Utrecht om Biomedische Wetenschappen te studeren. Ze wilde vooral snel geld verdienen en een familie stichten. Maar in vrij korte tijd raakte ze ‘besmet’ met de angst om te kiezen. Het einde van de bachelor nadert en zij vraagt zich af: wil ik een master gaan doen of toch zo snel mogelijk gaan werken? In Rusland snappen ze het probleem niet, maar bij de Nederlandse medestudenten vindt ze gehoor.

Anastasia is één van de studenten die geportretteerd wordt door Tobias van der Valk die samen met Bobbie Roelofs films maakt over studenten en hun angst om te kiezen. Van der Valk: “Het is opvallend dat zij binnen een half jaar ook deze angst om te kiezen voelt. Veel mensen noemen het een luxeprobleem, maar ik merk in mijn omgeving dat het wel degelijk heel relevant is.”

Het gaat niet alleen om studiekeuze. Maar ook om keuzes naast de studie. In een ander filmpje komt Leah aan het woord. Zij is een studente Antropologie die haar sociale agenda volplant uit angst om niet alles uit haar studentenleven te halen.

Het zijn problemen die Arjen van Vliet, hoofd Studentenservice, herkent. “Onze studentenpsychologen krijgen jaarlijks zo’n 750 studenten op bezoek. Die hebben allerlei problemen, waarvan keuzestress een belangrijke is. Studenten voelen de druk om snel af te studeren en vragen zich bijvoorbeeld af of ze nog wel lid van een vereniging kunnen worden en of ze niet beter thuis kunnen wonen in plaats van op kamers. Maar ook voelen ze de druk van de arbeidsmarkt. Heb ik straks wel kans op een baan? En welke master biedt daarop de meeste kans?”

Studentenservice speelt in op de bestaande problemen. Van Vliet: “Als psychologen vaker dezelfde problemen voorgeschoteld krijgen, organiseren we een workshop rond zo’n thema. Zo hebben we al voorafgaand aan de mastervoorlichting een speciale workshop over hoe je het best een master kunt kiezen. Ook zijn er meer algemene cursussen zoals het aanpakken van faalangst of het leren minder te piekeren.”

Ook de nieuwe langstudeersregeling kan gevolgen hebben voor de keuzes van studenten. Het Studentenservice denkt alvast hoe ze daar op kan inspelen. Van Vliet: “Wij vermoeden dat studenten zich dan nog meer op de studie zullen richten. En minder kiezen voor het studentenleven en de academische vorming. Dat vinden we jammer, want in die vorming komen ze ook in aanraking met problemen die ze later in het werk tegen zullen komen. Bijvoorbeeld het leren oplossen van ruzies of het organiseren van een activiteit. Wij denken eraan extra cursussen ter voorbereiding op de eerste werkplek en de problemen die je daar tegen kunt komen.”

Filmpjes zijn te zien via de site durftedenken

Meer info over trainingen is te vinden op de site van Studentenservice