Studentenbezetting Radbouduniversiteit

Een dertigtal Nijmeegse studenten heeft vanochtend de Erasmustoren van de Radbouduniversiteit bezet. Ze eisen dat het universiteitsbestuur publiekelijk afstand neemt van de kabinetsplannen voor het hoger onderwijs.

Volgens de bezetters wimpelt het kabinet de bezuinigingen op het hoger onderwijs op de studenten af. En de universiteiten doen daaraan mee, zegt de woordvoerder van de studenten, Stas Uittenbogaard. “In een onlangs uitgelekte notitie van de universiteitenvereniging werden voorstellen gedaan om ook de bezuinigingen op de universiteiten te verhalen op de langstudeerders. Ook daar moet het bestuur afstand van nemen.”

In één moeite door eisen de studenten meer invloed op de besluitvorming binnen de Nijmeegse universiteit. “Docenten hebben op faculteiten meer stemrechten dan studenten, dat is gek.” Verder willen ze een studentassesor, een afgevaardigde die bij de vergaderingen van het universiteitsbestuur aanwezig is en mag meebeslissen. “Die kan dan ook de besprekingen met de VSNU in de gaten kan houden.”

Door de bezetting zouden de colleges vandaag niet door kunnen gaan en kunnen medewerkers niet aan het werk. In plaats daarvan zijn er lezingen, debatten en films. Alleen met de voor vandaag geplande tentamens is rekening gehouden, zegt Uittenbogaard die niet uitsluit dat de bezetting langer dan een dag gaat duren. “We gaan door tot er genoeg van onze eisen zijn ingewilligd.”

De Radbouduniversiteit was nog niet bereikbaar voor commentaar.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: protest