Studentenbonden mobiliseren onderwijswereld voor 21 januari

Hang posters op, plaats een banner op je website en laat flyers drukken. Dat zijn enkele tips die 1200 studenten- en studieverenigingen, faculteitsraden en studentenclubs gisteren kregen om de ‘Halbe-heffing’ tegen te houden. Op 17 januari gaat in Utrecht een 'studiemarathon' van start.

Ze moeten zoveel mogelijk studenten op de been brengen voor de landelijke demonstratie in Den Haag op 21 januari, vinden de studentenbonden LSVb en ISO en de Landelijke Kamer van Verenigingen. Samen organiseren zij het protest onder het motto “Nederland kennisland, ambities in de prullenmand”.

Er is een website, er is een facebookpagina en er zijn kleine acties in aanloop naar het grote protest in Den Haag. Zo komt er een ‘studiemarathon’ van 72 uur: studenten en docenten in Utrecht, Groningen en Amsterdam zorgen om beurten voor een programma van 24 uur, waarin naar verluidt “alle wetenschapsgebieden” aan bod komen. De marathon gaat op 17 januari in Utrecht van start in het gebouw van de opleiding Bestuurs & Organisatiewetenschap aan de Bijlhouwerstraat.

De studenten verzetten zich tegen plannen van de regering, die studenten vanaf volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld wil laten betalen als ze meer dan een jaar uitlopen in hun bachelor- of masteropleiding. Hogescholen en universiteiten krijgen bovendien een korting van drieduizend euro voor elke langstudeerder die ze in huis hebben.

“Om deze maatregel te stoppen is het niet voldoende als enkele organisaties zich hier tegen uitspreken of een paar duizend man demonstreren”, schrijven de actievoerders in de e-mail die gisteren is verstuurd. “Studenten uit alle steden moeten gezamenlijk hun onvrede laten blijken.”

Ze hopen dat de verenigingen meer doen dan hun eigen leden optrommelen. Denk ook aan oud-leden, opperen ze. En benader alle bedrijven die de verenigingen sponsoren. Misschien willen die ook bijdragen aan het protest.

Overigens scharen HBO-raad en VSNU zich niet volledig achter het protest. Ze delen de zorgen, maar willen het niet alleen over langstudeerders hebben. De HBO-raad denkt dat de kwaliteit van het hbo van meer factoren afhangt en wil niet de indruk wekken dat de hogescholen die uit het oog verliezen. De universiteiten maken zich ook zorgen om het schrappen van de aardgasbaten voor onderzoek.

Hoger Onderwijs Persbureau/xb