Studentenorkesten voelen zich dubbel gepakt

Nederlands Studenten Orkest 2009 - Shostakovich Symphony no. 5 IV Allegro non troppo

De Nederlandse studentenorkesten verkeren in zwaar weer. De financiële mogelijkheden worden uitgehold door de bezuinigingen in de kunstsector en potentiële bestuurders en muzikanten zullen afhaken door de Halbe-heffing.

In een brief aan staatssecretaris Zijlstra, toevallig verantwoordelijk voor zowel de kunstkortingen als de langstudeerdersboetes, luiden de 20 studentorkesten deze week de noodklok. De orkesten, die zo’n 2000 actieve musici vertegenwoordigen, voelen zich ernstig bedreigd in hun voortbestaan.

“Het imago, de kwaliteit en het publieksbereik van de orkesten gaat hier onherroepelijk onder lijden”, zegt de Delftse student Bouwkunde Keimpke Zigterman, voorzitter van het Nederlands Studenten Kamerorkest en opsteller van de brief. Door de economische crisis was het volgens hem al vrij lastig sponsoren te vinden voor de activiteiten van de studentenorkesten. De bezuinigingen op kunst en cultuur zorgen er nu voor dat ook de tweede inkomstenbron, subsidies van fondsen, droog valt. “Dat betekent dat studenten een hogere contributie moeten betalen, dat kaartjes duurder zullen worden, en dat we minder concerten kunnen geven, bovendien op minder mooie locaties. Kortom: een negatieve spiraal.”

Die moeilijke toekomst vraagt volgens Zigterman om studentbestuurders die professioneel te werk kunnen gaan. “Maar dat zit er met de Halbe-heffing niet in. Studenten zullen minder snel bereid zijn om een half jaar of een jaar op te offeren aan een studentenorkest.” Het is zelfs de vraag of er nog voldoende musici gevonden kunnen worden, stelt Zigterman, zelf cellist. Zo staan de activiteiten van projectorkesten als het Nederlands Studenten Orkest door de langstudeerdersregeling onder druk. “Elk voorjaar reist dat orkest een maand door het land. Daar stop je als student dus behoorlijk wat tijd in.”

Zigterman benadrukt het belang van de traditionele brugfunctie van de studentenorkesten tussen de amateurmusici en de professionele musici alsmede dat van een bredere culturele en maatschappelijke ontwikkeling van studenten. “Het Utrechts Studenten Concert bestaat 187 jaar en is het oudste symfonie-orkest van het land, andere orkesten zijn toch minstens 50 jaar oud. Maar het zou zomaar kunnen dat een aantal orkesten er over een paar jaar niet meer zijn. Dat zou echt zonde zijn.”

XB