Studentenverzet in Kindjeshaven

Telkens als hij in het Bestuursgebouw de gedenkplaat voor drie studenten uit het Utrechts verzet zag, voelde Henny Ram de behoefte om ‘iets’ met hun verhaal te doen. Vorig jaar kwam het ervan en onlangs beleefde de film 'Omdat hun hart sprak' zijn première. In de 50 minuten durende DVD wordt het verhaal verteld van Trui van Lier, een van de naamgevers van de Van Lier en Egginkzaal in het Bestuursgebouw.

Trui, die Rechten studeerde en ook preses van gezelligheidsvereniging UVSV was, stopte in 1940 met haar studie om een crèche te beginnen voor onwettige Duitse kinderen. Die opvang gebruikte ze als dekmantel voor Joodse kinderen die moesten onderduiken, en op die manier heeft ze honderden kinderen in deze zogeheten 'Kindjeshaven' aan de Prins Hendriklaan 4 van een wisse dood gered.

Op de website van de UU vertelt Henny Ram, audiovisueel technicus van het Facilitair Service Centrum: “Het onderzoek begon met een krantenartikel, vervolgens krijg je foto's in handen, komen de verhalen los van bijvoorbeeld de kinderen van Trui, of van mensen die nog als peuter in Kindjeshaven hebben gewoond. Dat werd een heel pakket documentatie, nog eens aangevuld met een proefschrift van Bert-Jan Flim over het studentenverzet in Amsterdam en Utrecht. Zoveel materiaal, dat me persoonlijk zo sterk aangreep... daar moest ik een film van maken.”

Samen met voormalig universiteitssecretaris Willem van der Putten ging Ram op zoek naar sponsors. Zelfs de Shoah Foundation van Steven Spielberg, kwam over de brug. Toen de financiën rond waren werd regisseur Roel Oostra benaderd en onder zijn leiding vloog Ram onder meer naar Canada om een oud-studente te interviewen, die na de oorlog met een Canadese soldaat is getrouwd. “Net op tijd, want precies een dag voor de première van onze documentaire is zij overleden.”

Nadat in 2005 al een film over verzetsheld Wim Eggink in première was gegaan, heeft nu ook Trui van Lier dus haar film. Die werd op 23 april gepresenteerd in Het Utrechts Archief. Op 1 en 2 mei werd de film uitgezonden door RTV-Utrecht. Op 4 mei, bij de universitaire herdenking en kranslegging in het Academiegebouw, wordt hij nog eens vertoond (16.30). En ook omroep Max heeft belangstelling getoond.

De film 'Omdat hun hart sprak' is voor € 7.50 te koop via http://www.rtvutrecht.nl/content/webwinkel

EH