Superlatieven voor onderwijs Bestuur- en Organisatiewetenschap

Een sterke esprit de corps, een unieke academische cultuur, een excellente staf en een prachtig gebouw. Voorzitter Jaap Boonstra van de visitatiecommissie kwam superlatieven tekort na afloop van het bezoek van zijn commissie aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) begin september.

Hoewel Boonstra met nadruk aangaf dat zijn mondelinge rapportage een voorlopige was en dat een definitief oordeel pas later op schrift zal worden gesteld, lijken de Utrechtse B&O-ers zich weinig zorgen te hoeven maken. In vrijwel alle opzichten werden zowel de bachelor- als de masteropleiding als goed tot excellent beoordeeld.

Met name de kleinschalige opzet van de opleiding en de sterke betrokkenheid van staf en studenten oogstten lof. De opleiding is een open, inspirerende gemeenschap, waar een unieke academische cultuur heerst in de klassieke vorm van de academie van Plato, aldus een lyrische Boonstra. “De USBO is een gemeenschap van professionals, studenten, onderzoekers, scholieren en alumni met hart voor maatschappelijke kwesties.”

BINNENSHUIS

Naast complimenten voor onder meer de moderne Utrechtse visie op het vak bestuurskunde, voor het ‘vreedzame samengaan’ van kwantitatief en kwalitatief onderzoek, en voor het effectieve alumnibeleid, had de commissie eigenijk alleen kritiek op de neiging van studenten om ‘binnenshuis’ te blijven. “Ze zouden meer gestimuleerd kunnen worden om naar het buitenland of naar andere universiteiten te gaan.”

Kenmerkend voor de sfeer van de rapportage was de kritiek van de commissie op de bachelorscripties. Boonstra had naar zijn zeggen geen duidelijk onderscheid kunnen bespeuren in het eindniveau van de bachelor- en de masterscripties. Is de kwaliteit van de bachelorscripties in Utrecht dus niet eigenlijk te hoog, vroeg hij zich af.

ZICHZELF BLIJVEN

Al met al toonde de voorzitter zich na zijn bezoek uiterst ingenomen met wat hij gezien had, zo zelfs dat hij niet alleen zijn gehoor, maar ook het universitaire bestuur op het hart drukte om voorzichtig te zijn met USBO. “De commissie vindt het van belang dat de opleiding B&O zichzelf blijft en dat ze dat blijft uitdragen binnen de universiteit en de universitaire wereld.”

EH