Tektoniekgroep van de VU naar de UU

Aardwetenschapper Sierd Cloetingh vertrekt bij de VU en komt naar Utrecht. De groep van Cloetingh wordt gezien als toonaangevend in onderzoek naar de tektoniek van sedimentaire bekkens.

Sierd CloetinghCloetingh is per 1 januari 2012 benoemd als hoogleraar aan de faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht. Hij neemt vier vaste medewerkers, een postdoc en drie bijzonder hoogleraren met een tijdelijke aanstelling mee. De 15 jonge onderzoekers die momenteel bij Cloetingh promoveren, zullen promoveren in Utrecht.

Cloetingh, Akademiehoogleraar en lid van de KNAW, geniet internationale erkenning als toonaangevende wetenschapper op het gebied van het modelleren van geodynamische processen in de lithosfeer, het buitenste gedeelte van de vaste aarde, schrijft de Universiteit Utrecht in een persbericht. De komst van de onderzoeksgroep leidt volgens de UU tot een sterke integratie en samenwerking op het gebied van geo-energie en ontwikkelingen van de aardkorst.

Als lid van de wetenschappelijke raad van de European Research Council (ERC) bekleedt Cloetingh een strategische positie. De ERC is een belangrijke financier van grensverleggend onderzoek. De Europese Commissie wil het ERC-budget de komende jaren flink opschroeven.

Voor wat betreft het onderwijs is nog niet precies duidelijk wat de groep-Cloetingh gaat doen, laat Geowetenschappen-decaan Ronald van Kempen weten. “Zij zullen in ieder geval worden ingepast in het lopende curriculum van Aardwetenschappen.”