Telegraaf beschuldigt HvA van fraude

Meer dan tienduizend studenten van de Hogeschool van Amsterdam zouden onterecht een diploma hebben gekregen, schreef dagblad De Telegraaf dit weekend op de voorpagina.

Dat zou blijken uit gesprekken met docenten en uit vertrouwelijke stukken die De Telegraaf in handen zegt te hebben. Ook verwijst de krant naar een brief van docenten waarin zij het vertrouwen in het management opzeggen. Het zou om duizend à 1.500 diploma’s per jaar gaan.

De hogeschool erkent dat er grote problemen zijn bij twee opleidingen: international management en trade management Asia. Maar van fraude is niets gebleken, aldus een verklaring van het bestuur. Voor de zekerheid zal een onafhankelijke commissie nader onderzoek doen naar de beschuldiging.

De Landelijke Studenten Vakbond maakt zich zorgen en pleit samen met de lokale studentenbond ASVA voor een “diepgravend onderzoek”. Het belang van studenten moet voorop staan, vinden ze.

Maar het Interstedelijk Studenten Overleg spreekt van stemmingmakerij. De beschuldiging van fraude is onzin, aldus het ISO. “Het had niet ongelukkiger gekund”, aldus voorzitter Sebastiaan Hameleers. “Docenten trekken aan de bel om de kwaliteit en de cultuur aan de orde te stellen. Het resultaat is opnieuw stemmingmakerij rondom een hogeschool.”

Intussen heeft Folia, het blad van de HvA en UvA, de brief van de docenten online gezet. Daaruit blijken inderdaad grote problemen met het management van de economische opleidingen. Er heerst een cultuur van angst en het vertrouwen in het management zakt naar het nulpunt, schrijven 53 docenten in een brief aan de voorzitter van het domein economie en management van de HvA. Van fraude wordt niet gesproken.

Anderhalf jaar geleden kwam de Hogeschool Inholland in het nieuws vanwege een afstudeertraject bij de opleiding media & entertainment management waarin veel studenten ten onrechte een diploma uitgereikt kregen.

Bij vier opleidingen van andere hogescholen heeft een commissie van accreditatieorganisatie NVAO dit jaar onderzoek gedaan naar verkorte afstudeertrajecten. De Hogeschool van Amsterdam zat daar niet bij. Staatssecretaris Zijlstra zal het resultaat van dat onderzoek waarschijnlijk in januari bekendmaken.