Tentamen houdt student in Utrecht

“Het is hier vandaag net zo druk als anders.” De studenten in de Universiteitsbibliotheek in de binnenstad van Utrecht kunnen aan de bezettingsgraad van de studieplekken niet afmeten, dat er minimaal 15.000 studenten in Den Haag aan het protesteren zijn. “Als ik geen tentamens had, dan was ik er ook geweest.”

Alle werkplekken in De UB aan De Drift zijn bezet, deze vrijdagmiddag rond 16 uur. Studenten zitten gebogen over aantekeningen en boeken, een marker in de aanslag. Anderen turen naar een computerscherm. Zij zijn de zogenoemde achterblijvers. De studenten die de demonstratie in Den Haag aan zich voorbij laten gaan. “Niet omdat ik niet achter de actie sta”, zegt Neeltje. “Maar ik heb volgende week een tentamen dat ik écht moet halen.”

Ook vriendinnen Danja en Mirna hebben er voor gekozen om te studeren in plaats van te  protesteren. Alle drie hebben hun extra jaar er al opzitten en kunnen als de plannen doorgaan, geen tijd meer verliezen. “Ik vind het slecht dat de reden waarom je uitloopt met je studie er niet toe doet”, zegt Mirna. “Ik las net dat minister Verhagen ook veel langer over zijn studie heeft gedaan en wij krijgen niet eens meer de kans om actief naast onze studie te zijn. Ik leen op dit moment al geld voor mijn studie en als ik langer over mijn studie zou doen, dan zit ik met een nog hogere studieschuld. Dat betekent dat ik als afgestudeerde minder te besteden heb, geen huis kan kopen omdat ik geen hypotheek kan krijgen en dat komt dan weer omdat ik al een grote schuld heb. Voor de economie heeft dat dus grote gevolgen.”

Ook andere studenten in de UB denken er zo over. Ze zitten hier vanwege de tentamens die ze volgende week hebben. “Ze hadden de demonstratie beter over twee weken kunnen houden”, zegt er één. Dan waren er vast meer studenten naar Den Haag gegaan.” Een student vinden die niet is gegaan, omdat hij of zij het niet eens is met de actie, bleek niet te vinden. “Er zal er vast wel eentje zijn”, zegt een studente, “maar ik ken ze niet.”

GK