Terpstra verdedigt sluiting Hoofddorp

Studenten van de Inholland-pabo in Hoofddorp protesteren vandaag tegen de sluiting van hun opleiding. Ze vinden het raar dat die moet verdwijnen, meldt De Telegraaf.

Inholland-voorzitter Doekle Terpstra maakte vorige week bekend dat hij negen opleidingen gaat sluiten die niet goed genoeg zijn. Ook de pabo-vestiging in Hoofddorp moet dicht. Volgens Terpstra kunnen huidige studenten hun opleiding gewoon afmaken en halen ze een goed diploma.

Maar de studenten zijn bang dat hun docenten alvast ander werk gaan zoeken en vrezen voor lesuitval. Terpstra schrijft op Twitter dat hij “begrip” heeft voor de studenten, maar dat de sluiting “wel verstandig” is.

Hoofddorp
Van de vier Inholland-pabo’s scoort die in Hoofddorp het hoogst in de Keuzegids HBO 2011: studenten zijn er tevreden. De kwaliteit van de opleiding inderdaad niet in het geding, erkent Terpstra in de krant. “Maar naast het letten op emotie moeten we ook rationele keuzes maken.” Eerder zei de bestuursvoorzitter dat studentenoordelen “leidend” zullen worden.

Terpstra is sinds november bestuursvoorzitter van Hogeschool Inholland. Het vorige bestuur moest opstappen na commotie over twijfelachtige afstudeerroutes voor vertraagde studenten van de opleiding media & entertainment management in Haarlem. Die opleiding hoeft zijn deuren overigens niet te sluiten.