Tijdens UIT magnetronmaaltijd voor ramadanvasters

Moslimstudenten die vanaf aanstaande maandag deelnemen aan de Utrechtse introductietijd (UIT) kunnen na zonsondergang een magnetronmaaltijd krijgen. Op deze wijze hoopt de organisatie studenten die vanwege de ramadan pas laat op de avond mogen eten tegemoet te komen.

Tijdens de UIT kunnen alle aankomende studenten met hun mentorgroepje tegen een gereduceerd tarief van 6 euro eten bij verschillende eetcafé’s en studentenverenigingen. Voorwaarde daarbij is dat studenten zich houden aan het tijdschema dat hiervoor is opgesteld. Moslimstudenten die vasten kunnen geen gebruik maken van dit aanbod.

De Introductie Commissie Utrecht (ICU) heeft er mede daarom voor gezorgd dat in ieder geval op het terrein van het University College een magnetron beschikbaar is. Op die locatie vindt maandag de ontvangst van de studenten plaats en wordt ’s avonds het openingsfeest gevierd. Moslimstudenten die zich ’s avonds melden krijgen een maaltijd aangeboden.

ICU-woordvoerder Marieke Groeneveld zegt niet te kunnen inschatten hoe groot de behoefte is aan de magnetronvoorziening.  De mentoren die de eerstejaars studenten begeleiden tijdens hun kennismaking met Utrecht zullen bij aanvang van de UIT wijzen op het aanbod. “Als dan blijkt dat heel veel studenten belangstelling hebben, zullen we mogelijk ook op andere plekken magnetrons plaatsen.”

Volgens Groeneveld hebben de introductiecommissies uit de verschillende universiteitssteden kort contact gehad over het beleid voor ramadandeelnemers, maar kiest elke stad voor eigen oplossingen. In Leiden, waar studenten in tegenstelling tot Utrecht vooraf bij de inschrijving betalen voor het avondeten, krijgen moslimstudenten een deel van het geld terug.

Buiten het beschikbaar stellen van magnetrons heeft de ICU volgens Groeneveld met het oog op de ramadan geen verplichte onderdelen in de avonduren gepland. “Studenten die dat willen kunnen dus ook vroeg naar huis gaan.”