Tilburgse hoogleraar vervalste data

Hoogleraar cognitieve psychologie van de Universiteit van Tilburg prof.dr. Diederik Stapel, is met onmiddellijke ingang op non-actief gezet. Voor zijn publicaties zou hij data hebben vervalst.

Dat meldt de universiteit in een persbericht. Het gaat om een hoogleraar cognitieve sociale psychologie, tevens decaan van de Tilburg School of social and behavioral sciences. Rector Philip Eijlander geeft later vandaag een persconferentie.

Een commissie van wetenschappers zal de omvang van de wetenschappelijke fraude in kaart gaan brengen. Voorzitter van deze commissie is Pim Levelt, voormalig president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en emeritus hoogleraar van de Radboud Universiteit Nijmegen.