Tips voor spilzieke studenten

Meer dan een kwart van de studenten leent om luxer te leven en de gemiddelde studieschuld loopt steeds sneller op. In vier grote steden gaan studenten daarom hun medestudenten trainen in budgetbeheer.

Onder de titel ‘Slim Studeren = Geld Beheren’ geven tien door het Nibud opgeleide studenten dit najaar bespaartips en uitleg over leningen. Studenten met een gat in hun hand zouden sneller iets van hen aannemen, dan van een professionele trainers.

Veel studenten zijn slecht op de hoogte van hun financiële situatie en kunnen niet met geld omgaan, blijkt uit een eerder dit jaar verschenen onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).

De afgelopen jaren steeg de gemiddelde schuld van studenten flink. Van gemiddeld tienduizend euro in 2004 met 25 procent tot 12.500 euro in 2008. Volgens de jongste verwachtingen is de minimale studieschuld van huidige studenten straks 15.360 euro. Ruim de helft van de studenten zegt te lenen omdat zij te weinig geld krijgen van hun ouders, maar 27 procent doet het “om relaxed te kunnen leven tijdens hun studententijd”. Creditcardbedrijf Mastercard financiert de trainingen, maar heeft volgens het Nibud geen invloed op de inhoud ervan.

Deze week is overigens ‘de week van het geld’. Prinses Maxima gaf tips aan schoolkinderen hoe zij hun zakgeld beter kunnen besteden. Een derde van de Nederlandse jeugd heeft schulden of speelt om geld.

Hoger Onderwijs Persbureau