Toch steun voor zwangere student

Staatssecretaris Zijlstra wil het niet helemaal aan de willekeur van hogescholen en universiteiten overlaten of studenten hun langstudeerboete vergoed krijgen bij zwangerschap, familieomstandigheden of bestuurswerk.

Dat zei de staatssecretaris donderdag in de Tweede Kamer tijdens de tweede helft van het debat over het verhoogde collegegeld voor langstudeerders.

Eerder sprak Zijlstra nog misprijzend over een motie van ChristenUnie-leider André Rouvoet, die een landelijke regeling bepleitte voor steun uit het zogeheten ‘profileringsfonds’ van universiteiten en hogescholen.

Rouvoet vroeg Zijlstra eerder of een zwangere studente bij de ene instelling haar langstudeerboete kreeg vergoed, terwijl een studente aan een andere instelling pech zou hebben. Zijlstra bevestigde dat dit kon gebeuren. De ene student was immers de andere niet.

Gehandicapt
Maar dat was vorige week. Bij nader inzien vindt Zijlstra de motie van Rouvoet toch een “goede aanvulling” op de wet, die aanvankelijk alleen een uitzondering maakte voor gehandicapte en chronisch zieke studenten.

Hiermee kwam VVD’er Zijlstra ook het CDA tegemoet, dat via Twitter zijn steun voor de motie bekend maakte.

De motie creëert meer gelijkheid tussen studenten in specifieke situaties, zonder te veel in te grijpen op instellingsniveau, vond Zijlstra. Instellingen blijven namelijk zelf verantwoordelijk voor het profileringsfonds.

Topsporters
Zijlstra benadrukte opnieuw dat universiteiten en hogescholen zelf moeten kiezen of zij topsporters of bestuurders willen ondersteunen en daarop kunnen studenten hun keuze voor een instelling baseren. Dat gebeurt ook al, zei hij.

Vorige week bleek al dat Zijlstra voldoende steun heeft voor zijn langstudeerwet. Hij kwam de SGP tegemoet door de studieboete voor langstudeerders een jaar uit te stellen. De wet wordt weliswaar al per 1 september van dit jaar ingevoerd, maar het eerste jaar geldt er voor langstudeerders een ‘boete’ van nul euro. Pas vanaf september 2012 moeten ze het verhoogde collegegeld gaan betalen.

Zijlstra houdt voorlopig vast aan zijn standpunt over deeltijdstudenten: die moeten van hem even snel studeren als voltijdstudenten. Zouden in ieder geval de huidige deeltijders niet moeten worden uitgezonderd, vroegen Jasper van Dijk van de SP en Jesse Klaver van GroenLinks gisteren. Zijlstra dacht van niet, maar beloofde hen een profielschets van de deeltijdstudent. Hij zou daarbij ook kijken of voor deeltijders andere regels moeten gelden.