Toch tijdslimiet voor cum laude

Wie in september 2011 aan een nieuwe opleiding begint en cum laude wil afstuderen, moet goed plannen. Behalve dat de student onder meer een 8 gemiddeld moet staan, moet hij zijn studie binnen een bepaalde tijd afronden. De Universiteitsraad heeft wel enige uitstel weten te bepleiten bij het college van bestuur.

In de nieuwe Onderwijs- en Examenregeling (OER) wordt bepaald, dat een bachelorstudent pas cum laude kan afstuderen als hij zijn diploma binnen vier jaar haalt. Een student die een eenjarige master doet, moet binnen anderhalf jaar klaar zijn. Het college van bestuur had die termijn aanvankelijk op een jaar gesteld. Een student die een tweejarige master volgt, moet afstuderen binnen 3 jaar; ook hier heeft de Uraad afgelopen maandag er een half jaar weten aan te praten.

Het geluid dat een week eerder in de U-raad werd beluisterd, toen de medewerkers en studenten zonder college van bestuur bijeen waren, was dat een meerderheid tégen een tijdslimiet was. Toen werd gezegd dat tijd geen belemmering mag zijn voor een student die cum laude staat. Bovendien, zo was het argument, hanteert alleen één opleiding in Amsterdam een tijdslimiet, dus waarom zou je als Universiteit Utrecht roomser dan de paus zijn. Elke universiteit heeft zijn eigen criteria voor het toekennen van een cum laude, zelfs binnen een universiteit kunnen de criteria per opleiding verschillen.

GK