In totaal dertien VIDI’s

Van de 88 dit jaar toegekende VIDI-subsidies gaan er dertien naar in Utrecht werkzame onderzoekers. De winnaars ontvangen maximaal 800.000 euro. Met dat geld kunnen zij de komende vijf jaar een nieuwe onderzoekslijn ontwikkelen en een eigen onderzoeksgroep opbouwen.

Eind oktober was al bekend gemaakt dat tien Utrechters, waaronder zeven vrouwen, in de prijzen waren gevallen. In een aanvullende toekenningsronde zijn daar zijn nu nog twee vrouwen en één man bijgekomen. De drie ‘nieuwe’ Vidi’s gaan naar Puck Knipscheer (Hubrecht Instituut), Marjo van Koppen (Taalkunde) en Shabaz Mohammed (Scheikunde).

Puck Knipscheer doet onderzoek naar de manier waarop bepaalde genen bijdragen aan het repareren van beschadigd DNA. Shabaz Mohammed probeert uit te zoeken welke signalen stamcellen ertoe brengen om hun taak uit te voeren en na deling een bepaald type cel te worden. Marjo van Koppen, die dit voorjaar werd uitgeroepen tot jong docenttalent van het jaar, kijkt naar de verschilen tussen talen.

Blijkens de bekendmaking van onderzoeksfinancier NWO hebben dit jaar 556 onderzoekers een aanvraag voor een Vidi ingediend. Ondanks het feit dat ruim zeventig miljoen euro aan ‘prijzengeld’ beschikbaar was, kon dus minder dasn zestien procent van de aanvragen worden gehonoreerd, het laagste percentage ooit, aldus NWO. Ter vergelijking: in 2005 probeerden slechts 307 onderzoekers zo’n Vidi-subsidie te verkrijgen en boekte één op de vier succes.

Begin deze maand sprak NWO-voorzitter Jos Engelen zijn zorgen uit over de dalende slagingskans in de Vernieuwingsimpuls. “Ik hoop maar dat we in Nederland geen talent vergooien waar we later spijt van krijgen”, zei hij. NWO moet geschikte wetenschappers afwijzen, omdat het budget niet ruim genoeg is om alle talenten te subsidiëren.

Met veertien gehonoreerde aanvragen was de Universiteit van Amsterdam in deze ronde het meest succesvol. De universiteiten van Nijmegen en Groningen haalden beide negen Vidi’s binnen. De oogst werd dit jaar eerlijk verdeeld over mannen (46) en vrouwen (42). Van de dertien hUtrechtse subsidies gingen er negen naar vrouwelijke onderzoekers.

EH

Tags: vidi