Tram naar De Uithof vrijwel zeker

HOV_Vaartsche Rijn - De Uithof juni 2010.mpg

Het kabinet stelt 110 miljoen euro in het vooruitzicht voor de aanleg van een tramverbinding van het Centraal Station naar De Uithof. Hoewel het ministerie nog een voorbehoud maakt, lijkt de kogel nu eindelijk door de kerk.

Rijk, provincie en gemeente bereikten eind vorige week overeenstemming over de verbreding en "opwaardering" van autowegen rondom Utrecht. Tegelijkertijd werd een bedrag van 110 miljoen voor een tramverbinding tussen station en universiteitsterrein aangekondigd.

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu verbindt aan de investering wel de voorwaarde dat de vereiste kosten- en batenanalyse volgens de regels wordt uitgevoerd. Volgens het gemeentebestuur zal dit echter geen obstakel meer zijn voor de aanleg van de tramlijn.

Ruim 40.000 personen reizen dagelijks met een van deze lijnen. In de spitsuren zijn de bussen overvol. Het Regio Bestuur Utrecht erkende eerder dit jaar dat er sprake is van een onacceptabele situatie, zeker met het oog op de verwachte toename van het aantal reizigers.

Naar aanleiding van het ministeriële voorbehoud melden Burgemeester & Wethouders in een brief aan de gemeenteraad "er vertrouwen in hebben dat een tramverbinding noodzakelijk is om de toekomstige openbaar vervoervraag tussen het grootste station en de grootste universiteit van Nederland te accommoderen”.

Ook hoofd vastgoed en campusbeheer van de UU, Ruut van Rossen, schat in dat er sprake is van formele eisen. “Het garanderen van de bereikbaarheid van De Uithof via het openbaar vervoer vraagt eenvoudigweg om de overgang naar de tram. De lijn van de minister is duidelijk, en de universiteit mag daar heel blij mee zijn.”

Eind 2015 zouden al de eerste trams moeten gaan rijden vanaf het Centraal Station tot aan de nieuwe P +R-voorziening die volgend jaar op de huidige sportvelden aan de Upsallalaan verrijst. De route volgt het zogenoemde tracé Om de Zuid (zie ook de filmimpressie). Naar verwachting zullen de haltes in De Uithof niet veranderen.

XB

Tags: verkeer | tram | bus