Twitterspelregels van de UU

Afgelopen maandag trad rector Bert van der Zwaan toe tot de wereld van actieve twitteraars. Wat leidde tot een vraag uit de Universiteitsraad. “Zijn er eigenlijk universitaire regels voor het gebruik van sociale media?”

Collegevoorzitter Yvonne van Rooy lachte: "We hebben afgesproken dat hij in elk geval niet zal twitteren tijdens de universiteitsraadvergadering". Van der Zwaan wilde daarna het woord overnemen, maar Van Rooy wees hem lachend terecht: “Je twittert wel, maar je gaat niet over ICT.”

Volgens Van Rooy gelden voor de sociale media geen andere regels dan de algemene gedragscode rond ICT. Vooralsnog zouden die moeten volstaan. Van Rooy doelt op de Netiquette die in 2008 werd opgesteld nadat er binnen de organisatie werd geklaagd over vaak onbehouwen taalgebruik in het mailverkeer aan de UU.