U-raad versoepelt regeling automatisch afstuderen

Verzoeken om uitstel van studenten die als gevolg van de regeling ‘automatisch afstuderen’ voortijdig hun bachelor of master dreigen te halen, moeten volgend studiejaar met de nodige soepelheid worden behandeld. Met deze en andere concessies van het college van bestuur ging de Universiteitsraad maandagmiddag akkoord met invoering van de regeling.

Die invoering in het studiejaar 2011-2012 is een gevolg van de nieuwe wet Versterking besturing. Die bepaalt dat studenten die hun verplichte vakken hebben behaald, voortaan automatisch zijn afgestudeerd. De wet biedt studenten weliswaar de mogelijkheid om uitstel te vragen bij hun examencommissie, maar in de Utrechtse regeling stond opgenomen dat studenten behalve vanwege persoonlijke omstandigheden alleen recht hadden op uitstel vanwege activiteiten waarvoor hen een bestuursbeurs was verleend.

De studentengeleding (foto) in de Universiteitsraad vond dat veel te mager en vroeg het college van bestuur om op zijn minst ook een buitenlandse stage en het volgen van verplichte vakken voor de master als voldoende reden voor uitstel in de regeling op te nemen. De studentraadsleden vonden bovendien dat invoering al in 2011 studenten wel erg voor het blok zou zetten. Ook noemden zij de termijn van twee weken, waarbinnen uitstel moet worden aangevraagd, te krap.

In een eerste reactie vroeg collegevoorziter Yvonne van Rooy zich af of studenten ontijdig afstuderen niet konden voorkomen door hun studie wat handiger in te delen. Zij zouden bijvoorbeeld een eventuele buitenlandstage of aanvulende mastervakken kunnen plannen voorafgaand aan hun laatste verplichte vak. Maar dat leek Kristel van der Woerdt (PvdUS) geen goed idee.

"Zo lok je calculerend gedrag van studenten uit. Het college wil met de maatregel voorkomen dat studenten maar extra vakken blijven volgen, omdat dat de univetsiteit geld kost. Maar als studenten expres een vak niet halen en daardoor onnodig lang ingeschreven blijven, is dat voor de UU veel negatiever."

Toen duidelijk werd dat de raad voet bij stuk hield, trok het college zich terug voor overleg. Resultaat was een compromisvoorstel, waarin de studenten voor een belangrijk deel hun zin kregen. Naast bestuurlijke activiteiten vormen straks ook een buitenlandse stage en verplichte vakken voor de master gegronde redenen voor uitstel. Bovendien wordt examencommissies op het hart gedrukt om de hardheidscalusule voor uitzonderlijke situaties met soepelheid te hanteren.

Het college bleef wel vasthouden aan de termijn van twee weken en aan invoering van de regeling in september 2011. Het eerste studiejaar geldt echter nadrukkelijk als proefperiode. Afhankelijk van de ervaringen tot dat moment zal in december 2011 met de raad worden overlegd over een meer definitieve regling automatisch afstuderen, die vanaf september 2012 in Utrecht moet gaan gelden.

EH

Tags: afstuderen