Uithof-bieb in 3D op Google Earth dankzij studenten

Sinds kort is de UB op de Uithof in 3D te zien in Google Earth. Door het werk van studenten van de Hogeschool is de bieb niet langer ‘plat’ maar driedimensionaal te bewonderen.

Andere gebouwen op de Uithof, zoals het Van Unnikgebouw en Casa Confetti, waren al eerder door de studenten in Google Earth gezet. Het maken van 3D-modellen is het werk van tweedejaarsstudenten Geodesie en Geo-informatica aan de Hogeschool Utrecht.

Ieder jaar krijgen de studenten de opdracht nieuwe gebouwen in 3D te vervaardigen. Dit jaar was de opdracht om de naast UB in De Uithof ook de universiteitsbibliotheek in de binnenstad te doen. Maar dat mislukte, vertelt HU-docent Kartografie Elger Heere. “Google stelt als voorwaarde voor plaatsen in Google Earth dat er gebruik gemaakt moet zijn van foto's. Bij de Wittevrouwen was het door verbouwingen niet mogelijk om goede foto's van het gebouw te maken.”

Voor de UB is het 3D-model een visitekaartje in de digitale wereld. Maar er zijn ook praktische toepassingen, aldus Marco van Egmond, conservator kaarten en atlassen van de UB Utrecht. Van Egmond is opdrachtgever van het 3D-project namens de Universiteitsbibliotheek en hielp de studenten met hun project.

Planologen en architectuurhistorici
Van Egmond vertelt dat de 3D-gebouwen interessant kunnen zijn voor bijvoorbeeld planologen en architectuurhistorici en –ontwerpers. Bovendien kunnen zogeheten mash-ups gekoppeld worden aan de gebouwen, zodat er allemaal informatie over die gebouwen toegevoegd wordt. Van Egmond: “Specifiek voor de bibliotheek zou bijvoorbeeld de catalogus aan het gebouw gekoppeld kunnen worden.”

Volgens Van Egmond staan we nog maar aan het begin van de ontwikkeling van 3D. “Verwacht op niet al te lange termijn nog veel meer praktische toepassingen. Om een persoonlijke ervaring te noemen: ik heb onlangs de stadsplattegrond van Amsterdam van Cornelis Anthonisz uit 1544 gegeorefereerd en in Google Earth geplaatst. Vergelijking van de Oude Kerk met het huidige 3D-beeld maakte direct duidelijk dat er in de loop der tijd veranderingen aan de toren hebben plaatsgevonden.”