Unitas start haar eeuwfeest

De eeuwige jeugd is het thema waarop studentenvereniging Unitas Studiosorum Rheno-Traiectina dit jaar het honderd jarig bestaan gaat vieren. In een volgepropte Domkerk vierde de vereniging de opening van het Centenniumjaar dat in november zijn hoogtepunt zal beleven.

Massaal kwamen de studenten dinsdag toegestroomd naar de Domkerk. Veel genodigden, maar toch voornamelijk gewone Unitasleden zochten een plekje in de kerkbanken. Het wordt dan ook een genoeglijk jaar. Een lustrum is al bijzonder om mee te maken, maar een eeuwfeest is maar voor weinigen weggelegd. “Daarom wilden we een programma maken dat anders is dan anders”, vertelde Rik Reinink, voorzitter van de Centennium commissie. Dat programma begint al in februari met een interne kroegenweek rond het thema Alice in Wonderland. Maar ook een gala in Wenen en een groots generatiefeest in Nieuwegein moeten de hoogtepunten van het jaar worden.

Reinink kondigde aan dat ook de Utrechters niet om het eeuwfeest heen kunnen. Samen met de bibliotheek en de Utrechtse lustrumcommissie zal er in mei een academische wedstrijd worden gehouden en organiseert de vereniging op 2 juli een festival in de stad.

Unitas ontstond 21 november 1911 als een verenigd alternatief voor de Utrechtse studenten, waarbij iedereen gelijke rechten zou hebben en gedomineerd zou worden door een rijk leven van subverengingen en commissies. Driehonderd enthousiaste studenten waren bij de oprichtingsvergadering bij het gebouw van Kunsten en Wetenschap. Daaronder vijftien vrouwen. Na een periode van bloei, dreigde Unitas eind jaren zestig ten onder te gaan. Verenigingen kampten met een enorme uitstroom. De besloten vereniging wist zich weer op te richten en kent nu zo’n 1300 leden. “Op dit moment voelen we ook een bedreiging komen vanuit Den Haag door de bezuinigingen. De plannen zorgen ervoor dat het voor studenten moeilijk wordt zicht te ontplooien en binnen de vereniging actief te worden in besturen en commissies”, zegt rector Eefje van den Broek. Maar ze is wel optimisitisch. “Unitas bestaat al honderd jaar en wij zullen ervoor zorgen dat Unitas nog lange tijd mag blijven bloeien en groeien.”

RA