Universiteit half plat voor Nederland-Denemarken

Bij SSR-NU krijgen bezoekers bij elk doelpunt van Oranje een shot oranjebitter, de medewerkers van de faculteit Bètawetenschappen trekken massaal naar het Minnaertgebouw, maar de leden van de U-raad beginnen om twee uur gewoon met vergaderen.

Uiteenlopende reacties kortom op de lang verwachte openingswedstrijd van Oranje in Johannesburg. In veel universitaire gebouwen wordt vanmiddag massaal naar Nederland-Denemarken gekeken. Zo mogen de medewerkers van de faculteit Bètawetenschappen van hun bestuur in werktijd naar de wedstrijd kijken, zo blijkt uit een vanmorgen verstuurde mail. Ook bij Diergeneeskunde wordt op veel afdelingen gekeken, maar volgens een medewerker van het faculteitsbureau is bij de veterinairen geen mail met speciale spelregels uitgegaan.

In de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschappen (USBO) kijken medewerkers en studenten samen in de grote collegezaal. Ook de medewerkers van Sociale Wetenschappen hebben toestemming, al is op hun intranet gemeld dat er prijs op wordt gesteld als zij de verloren werktijd inhalen. Bij andere organisatieonderdelen, zoals de dienst Communicatie en Marketing, is het inhalen van werktijd een voorwaarde voor al dan niet gezamenlijk kijken, iets wat bij voorbeeld kan in de Witte Zaal in het Ruppertgebouw.

Voor studenten ziet het er vanmiddag somberder uit, want van het aflasten of verschuiven van colleges is bij veel opleidingen geen sprake, zo blijkt uit een korte telefonische rondgang. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat studenten de wedstrijd aan zich voorbij laten gaan. Zo kunnen supporters bij studievereniging AKT van Theater, Film en Televisie voor twee euro onbeperkt bier en wijn tot zich nemen en schenkt SSR-NU alle bezoekers bij elk doelpunt van de onzen een oranjebitter.

Ook de supporters in en rond de Universiteitsraad leken vanochtend hun zin te krijgen. Geïnformeerd over de grote belangstelling had collegevoorzitter Yvonne van Rooy ingestemd met het verschuiven van de vergadering naar vier uur. Tot ieders verbazing bleken andere raadsleden echter meer interesse te hebben in een discussie over studiepunten dan in het kijken naar doelpunten. De vergadering begint dan ook volgens planning om twee uur.

EH