Universiteit krijgt eigen klok

Het eerste cadeau voor de universitaire lustrumviering aankomend voorjaar is bekend. Het Utrechts Klokkenluiders Gilde schenkt met behulp van enkele fondsen de universiteit een bronzen klok. De klok, die in het torentje van het Academiegebouw komt te hangen, wordt op zaterdagavond 18 september op het Domplein gegoten.

De nieuwe klok wordt vernoemd naar Anna Maria van Schurman, de eerste vrouw die in de zeventiende eeuw colleges mocht volgen aan de universiteit, zij het van achter een gordijn. Tijdens de viering van het 375-jarig bestaan van de universiteit op 26 maart luidt de klok, die een afbeelding van Van Schurman zal dragen, voor het eerst. De bedoeling is dat voortaan elke dies en elke opening van het academisch jaar klokgelui te horen is. Mogelijk zal dit ook bij andere gelegenheden, bijvoorbeeld oraties, het geval zijn.

Opvallend is dat de klok, die zo’n 100 kilo gaat wegen, op locatie gegoten wordt. In het verleden was dit zeer gebruikelijk, maar tegenwoordig komt dit bijna nooit meer voor. Het gieten van de klok op een donker Domplein moet een spectaculair schouwspel worden. Bovendien zal het Utrechts Studenten Koor en Orkest (USKO) terplekke een optreden verzorgen. Het USKO brengt onder andere de Ouverture 1812 van Tsjaikovski ten gehore, een stuk dat beroemd werd vanwege het gebruik van een carillon en kanonschoten.

XB