Universiteiten: 'Maak prestatiebeurs strenger'

Universiteiten willen de studiebeurs niet afschaffen, maar wel strengere voorwaarden stellen. Studenten zouden niet tien jaar de tijd moeten krijgen om hun diploma te halen, maar bijvoorbeeld zes jaar.

Eind februari meldde dagblad Trouw op de voorpagina dat universiteiten de studiebeurs willen afschaffen. Studenten zouden voortaan alles moeten lenen. Dat zou het hoger onderwijs miljoenen euro’s opleveren.

Maar volgens voorzitter Sijbolt Noorda van universiteitenvereniging VSNU sloeg het dagblad de plank mis. Het zit heel anders, schrijft hij op de website van universiteitenvereniging VSNU.

Eigenlijk is de studiebeurs allang afgeschaft, legt hij uit, en daar is de prestatiebeurs voor in de plaats gekomen. De beurs is in feite een lening, maar wie binnen tien jaar afstudeert, hoeft die niet terug te betalen.

De regering wil de studiebeurs voor masterstudenten schrappen, maar volgens Noorda vinden de universiteiten dat geen goed idee. “De universiteiten stellen voor de prestatiebeurs te handhaven voor alle studenten, ook in de masterfase. Maar ze willen de prestatievoorwaarde wel aanscherpen.”

Nu wordt de prestatiebeurs in een gift omgezet als studenten binnen tien jaar hun diploma halen. Die grens stellen de universiteiten ter discussie. Studenten zouden bijvoorbeeld zes jaar de tijd moeten krijgen voor een studie van vier jaar.

“Wat de regering voorstelt voor de masterfase is eenvoudigweg het schrappen van de prestatievoorwaarde: alle studenten in de masterfase, succesvol of niet, moeten voortaan de beurs terugbetalen. Tijdig afstuderen wordt niet langer beloond”, stelt Noorda. “De universiteiten vinden dat een vreemde benadering van een regering die zegt lang studeren te willen ontmoedigen.”

Hoger Onderwijs Persbureau