Universiteitenbaas Sijbolt Noorda: “De PVV zal zich aanpassen aan de VVD”

“De VVD belooft het meest in hoger onderwijs te investeren”, zegt voorzitter Sijbolt Noorda van universiteitenvereniging VSNU. “Dus wat dat betreft is het goed dat die partij de grootste is geworden. De liberalen hebben bovendien één miljard extra investeringen in hoger onderwijs toegezegd en ook hun idee van een apart ministerie van innovatie en onderzoek is interessant.”

Met het oog op het hoger onderwijs en onderzoek vindt Noorda het kortom niet verkeerd als de VVD straks in de regering komt. Als ook de Partij voor de Vrijheid zou gaan meeregeren, zal die zich wel aanpassen aan het liberale standpunt, verwacht Noorda. “De PVV heeft op onderwijsgebied weinig meningen, lijkt het. Ik kan ook niet zo goed bedenken wat die partij tegen zou kunnen hebben op investeringen die Nederland sterker uit de crisis laten komen.”

Zorgen baart hem de mogelijke instabiliteit van het volgende kabinet, van welke samenstelling ook. “Dat verkleint de kans op degelijk lange-termijnbeleid. De twee grootste partijen hebben elk maar twintig procent van de stemmen, dus er moeten minstens drie partijen met elkaar door één deur kunnen.”

Of het CDA na zijn zware nederlaag wil meeregeren is nog maar de vraag en een “groot-paarse coalitie” met VVD, PvdA, D66 en GroenLinks zal de nodige programmatische puzzels opleveren, vreest Noorda. “Een stevige regering is alleen mogelijk als de coalitiepartners over hun eigen hekken heen willen springen. Ze kunnen geen van allen hun eigen programma realiseren.”

Lobbyplannen zijn er volop. Het onderwijsveld zal samen met de werkgevers- en werknemersorganisaties een kennisinvesteringsagenda aan de informateur aanbieden. Gevolgd door een manifest over onderzoek en innovatie.

HOP

Tags: vvd | vsnu | pvv