Universiteitsbieb nu ook mobiel

Lekker weer. Biertje. Maar je moet eigenlijk nog naar de UB om je geleende boeken te verlengen. Geen nood. De bibliotheek is sinds deze week mobiel bereikbaar.

Via m.library.uu.nl kunnen studenten en medewerkers boeken zoeken, verlengen en aanvragen. Daarnaast is er de mogelijkheid fulltext-artikelen op te zoeken en te mailen. Ook handig: de openingstijden van de verschillende vestigingen. Misschien nog beter: op elk gewenst moment een overzicht van de computers die vrij zijn.

De UU is na de UvA de tweede universiteit met een mobiele bibliotheek. De Utrechtse UB is ervan overtuigd dat mobiel internet de toekomst heeft. Bronnen als Kennisnet en Surfnet laten volgens de bibliotheek zien dat binnen drie jaar minstens de helft van de Nederlanders maandelijks mobiel internet zal gebruiken. Doelstelling is studenten en medewerker “overal en altijd” toegang te bieden tot de digitale bibliotheek.

In een volgende fase wil de UB het mogelijk maken de mobiele site te “personaliseren”. Ook moet er een optie komen om fulltext-artikelen mobiel te lezen. Verder zegt de bibliotheek vooral in te willen spelen op de wensen van gebruikers. Op de lanceringsdag afgelopen woensdag wisten 100 bezoekers de UB mobiel te vinden.

XB