Utrecht enquêteert liever eigen studenten

De Universiteit Utrecht heeft dit jaar zelf opdracht gegeven tot het enquêteren van al haar studenten en heeft niet meegedaan met de Nationale Studenten Enquête van stichting Studiekeuze 123. De resultaten van de ‘eigen’ UU-enquête mogen wel worden gebruikt door de stichting, maar of ze dat gaat doen, is nog niet duidelijk.

Er lijkt een conflict tussen stichting Studiekeuze 123 en de Universiteit Utrecht, de Universiteit van Amsterdam en de Haagse Hogeschool. Het zijn de drie instellingen die dit jaar niet hebben meegedaan aan de Nationale Studenten Enquête (NSE). Aanleiding, zegt Felipe Salve van de UU, is dat de stichting de enquête anoniem afneemt. “Terwijl we vorig jaar hadden afgesproken dat niet te doen. Met anonieme gegevens kunnen we minder precieze analyses maken.”

Volgens het bestuur van de stichting is er geen afspraak gemaakt over het niet-anoniem enquêteren. “Misschien is niet duidelijk genoeg gezegd hoe we met de studentgegevens zouden omgaan”, zegt bestuurslid Paul Rullman van stichting Studiekeuze 123. Jaarlijks geeft deze stichting opdracht tot het houden van de Nationale Studenten Enquête namens vrijwel alle hogescholen en universiteiten. Hiermee worden alle instellingen op verschillend gebied met elkaar vergeleken. Welke opleidingen zijn goed of niet, waar zijn de studenten het meest tevreden. Gegevens die onder meer worden gebruikt voor de website Studiekeuze 123 en de Keuzegids Hoger Onderwijs. Maar de instellingen gebruiken de gegevens ook om hun eigen organisatie eens goed tegen het licht te houden.

Anoniem

“De NSE”, zegt Felipe Salve, “komt voor ons in de plaats van de eerste- en derdejaars monitor en de mastermonitor. Eigen enquêtes die we al jaren houden en die - sinds ze in 2005 digitaal worden afgenomen - niet anoniem zijn in te vullen. Negentig procent van onze studenten gaf toen aan dat geen probleem te vinden. Wij zorgen er heel goed voor dat de privacy van de studenten is gewaarborgd. Binnen onze organisatie zijn er maar een paar mensen die de koppeling tussen de antwoorden en de student kunnen leggen.”

Het voordeel van niet-anoniem enquêteren, is zegt Salve “dat we dieper in de organisatie kunnen kijken en dus gerichter zaken kunnen verbeteren. En hoewel er ons vorig jaar is beloofd dat de gegevens van de NSE ook te herleiden zouden zijn, bleek dat uiteindelijk niet het geval te zijn. Voor ons reden om niet mee te doen.”

Eigen NSE

De Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam hebben daarop besloten om het bureau ResearchNed dat de NSE afneemt, opdracht te geven om de NSE onder hun eigen studenten af te nemen. Salve: “Als opdrachtgever heb je de mogelijkheid om de enquête onder je eigen voorwaarden te laten afnemen. En in ons geval betekent dat dus dat we niet-anoniem enquêteren.” En net als de UvA heeft de UU toegezegd om de resultaten door te geven aan de stichting zodat de twee instellingen niet hoeven te ontbreken in het vergelijkende onderzoek. Inmiddels is gebleken dat de respons op de enquêtes van de UU en de UvA boven het landelijke gemiddelde ligt. "Daarmee logenstraffen we het idee dat studenten niet willen meewerkern als een enquête niet anoniem is."

GK/HOP