Utrecht organiseert studentenprikdagen tegen de bof

Zeer binnenkort vinden ook in Utrecht speciale vaccinatiedagen plaats voor studenten die onvoldoende zijn beschermd tegen de bof, meldt de GG&GD. Sinds eind vorig jaar steekt de ziekte bij opvallend veel studenten de kop op.

In geheel Nederland is er volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) sprake van zo’n 300 gevallen van bof. Het zou hierbij echter gaan om ‘het topje van de ijsberg’ omdat veel zieken zich niet bij een dokter melden. De ziekte verloopt over het algemeen mild, maar patiënten kunnen in het ergste geval hersenvliesontsteking oplopen of onvruchtbaar worden.

Studenten zouden volgens het RIVM extra bevattelijk zijn voor de ‘kinderziekte’ omdat zij zich vaak in grotere groepen begeven. Studenten die in het verleden niet de twee benodigde vaccinaties hebben gekregen, doen er goed aan zich voor het nieuwe collegejaar alsnog te laten inenten, aldus de instantie. In Groningen hebben alle co-assistenten van het universitair ziekenhuis een brief gekregen met het verzoek zich te laten vaccineren als dat nog niet is gebeurd. Ook in Nijmegen en Enschede zijn maatregelen voor studenten getroffen.

De Utrechtse GG&GD roept studenten al sinds dit voorjaar op om zich te laten inenten tegen de ziekte. Sinds maart zijn er 26 gevallen van bof gemeld bij de instantie. Om de drempel te verlagen zijn de kosten van de vaccinatie onlangs met de helft teruggebracht, van 40 naar 20 euro. Studenten kunnen hun verzekering vragen dit bedrag te vergoeden.

Hoewel het aantal nieuwe gevallen in Utrecht af lijkt te nemen, zal de GG&GD tijdens de komende introductiedagen studenten wijzen op speciale vaccinatiedagen die vermoedelijk begin september worden belegd. Volgende week worden de precieze data vastgesteld. Wie niet wil wachten, kan ook bij zijn of haar huisarts terecht.

Overigens lopen ook studenten die wel voldoende zijn gevaccineerd het risico de bof te krijgen, zo constateert het RIVM. Toch is het niet nodig om iedereen opnieuw te laten inenten, zei Roel Coutinho, directeur van het Centrum Infectiebestrijding vanochtend in De Telegraaf. “De kans op complicaties is klein. Bovendien is nergens bewezen dat die extra vaccinatie werkt en is de omvang van de uitbraak nog niet ernstig genoeg.”

XB

Lees de q & a van de GG&GD over de bof

Tags: bof | gezondheid