Utrechts team wint pleitwedstrijd

Een team van vier Utrechtse rechtenstudenten zal Nederland eind maart vertegenwoordigen tijdens de finale van de prestigieuze Philip C. Jessup International Law Moot Court Competition in Washington. Het Utrechtse team werd begin februari in Den Haag winnaar van de Nederlandse voorronde.

In die voorronde moesten de vier studenten, die in Utrecht de internationale Engelstalige master volgen, zich buigen over een dispuut tussen Ardenia en Regalia. Die twee landen hebben hun conflict over enkele grensprovincies voorgelegd aan een internationaal hof en de deelnemende teams moesten voor beide partijen een memorial, ofwel een pleitnota schrijven.

Cruciaal was dat daarin niet alleen de uitgangspunten van het internationale recht aan de orde kwamen, maar dat de teams ook aandacht schonken aan de rol van onder meer mensenrechten, minderheidsrechten, vrouwenrechten en de vrijheid van godsdienst.

Beste memorial

Na beoordeling van de memorials volgde een aantal rondes, waarin het Utrechtse team het afwisselend als vertegenwoordiger van een van beide landen tegen de andere deelnemers opnam. Na overwinningen op Rotterdam, Leiden en Tilburg werd in de finale ook Maastricht aan de kant gezet. Bovendien kregen de Utrechtse studenten de prijs voor de beste memorial.

Als vertegenwoordiger van Nederland vliegt het Utrechtse team half maart naar de Verenigde Staten voor de internationale finale, waaraan vermoedelijk teams uit ongeveer tachtig landen zullen meedoen. Op 26 maart, de dies van de Universiteit Utrecht, vindt de finale plaats.

Achttiende

Ook in de afgelopen jaren was een Utrechtse afvaardiging regelmatig succesvol in de Jessup Competition, merkwaardig genoeg steeds in een oneven jaar. In 2009 eindigde het team in Washington als veertigste, twee jaar eerder werd zelfs een achttiende plaats bereikt. De Engelse student Jack Connah werd in dat jaar namens Utrecht tweede in de individuele competitie.

EH

(Op de foto: Het Utrechtse team met Caroline Barr, McCall Carter, Linda Hamid, Naama Nachmanim en captain Olivier Ribbelink)