Utrechtse alumnus jaar lang de slimste

Alumnus Steyn de Haas mag zich een jaar lang de slimste hoogopgeleide Nederlander noemen. Vorige week won hij de IQ-wedstrijd Q-Masters, georganiseerd door Nobiles Media.

Q-Masters is een online IQ-wedstrijd voor studenten en starters, die dit jaar voor de zesde keer werd georganiseerd door Nobiles. Steyn, die in 2010 zijn bachelor Sociale Geografie en Planologie aan de UU haalde en vervolgens in Zweden een master behaalde, versloeg ruim tienduizend andere hoogopgeleiden.

Steyn was in eerste instantie niet erg bezig met het competitieve element van de IQ-test. “Ik deed de online test, omdat ik het leuk vond om te zien welke score ik bij IQ-testen kan halen. En ook wel als een soort oefening, want bij sollicitaties moet je soms vergelijkbare testen of assessments doen. Ik had wel gezien dat aan deze test een wedstrijd verbonden was, maar ik deed niet per se mee om te winnen.”

Een tijdje later kreeg hij per mail te horen dat zijn score van 155 bij de honderd hoogste scores van 2011 hoorde. Hij was door naar de tweede ronde, een online assessment. Ook deze test maakte Steyn beter dan alle andere 99 deelnemers, zodat hij tot winnaar werd uitgeroepen.

Steyn werkt inmiddels bij Young Colfield. Tijdens de sollicitatieprocedure moest hij ook een assessment doen. “Die leek op de online-testen die ik gedaan heb, zowel die van Nobiles als op andere sites. Dat was dus een goede voorbereiding.” De winst levert Steyn meer op dan alleen het recht zich ‘de slimste’ te mogen noemen. Hij wint onder andere twee vliegtickets naar New York.

Tags: alumnus