Utrechtse onderzoekers steunen actie tegen steniging

Iraanse wetenschappers in Utrecht maken zich grote zorgen over de aangekondigde steniging van Sakineh Ashtiani. Op zaterdag 28 augustus wordt wereldwijd actie gevoerd  tegen de ten uitvoerlegging van de straf. Ook in Amsterdam, Den Haag en Groningen wordt gedemonstreerd.

Internationale druk is van groot belang, zegt een Utrechtse onderzoeker van Iraanse afkomst over de demonstraties. Die zijn gericht tegen de doodstraf door steniging die een Iraanse rechtbank heeft opgelegd aan Sakineh Ashtiani. Volgens de rechters zou de 43-jarige moeder van twee kinderen overspel hebben gepleegd met de neef van haar man.

VERMOORD

Twee weken geleden bekende Ashtiani voor de Iraanse televisie niet alleen het overspel, maar verklaarde zij ook dat de neef haar man in haar bijzijn had vermoord. Volgens haar inmiddels naar Noorwegen gevluchte advocaat is die bekentenis echter afgedwongen door marteling.

Ook binnen Iran wordt op dit moment volop actie gevoerd, aldus de wetenschapper, die anoniem wil blijven. “Dat is vooral omdat Ashtiani niet de enige is die gevaar loopt. Er is nu veel aandacht voor haar situatie, maar laten we niet vergeten dat in Iran nog tal van andere vrouwen in een vergelijkbare situatie verkeren.

MENSENRECHTEN

Over de vraag of demonstraties in de westerse wereld Ashtiani nog zullen kunnen helpen, durft de onderzoeker geen uitspraak te doen. “Maar”, zegt hij, “het is in ieder geval van groot belang om te laten zien dat mensen zich overal ter wereld zorgen maken over de manier waarop het bewind in Iran met de mensenrechten omspringt.”

Inmiddels staan voor zaterdag 28 augustus in ruim honderd steden in de wereld acties gepland. In Amsterdam begint de demonstratie om twee uur op het Beursplein.

EH

Tags: iran