Utrechtse studenten actief in Kosovo

Een lekker koud Kosovaars biertje en Servische slivovitza. Er zijn slechtere manieren om kennis te maken met studenten uit Servië en Kosovo. Drie Utrechtse studenten verblijven ruim een week in Kosovo om er te praten over Europese integratie en ‘dealing with the past’. Op de Podiumpagina van DUB blogt Femke Dekker over haar ervaringen.

De reis van de Utrechtse studenten en van twee collega’s uit Groningen en Nijmegen is een initiatief van vredesorganisatie IKV Pax Christi en Our Future Network. Doel is om samen met studenten uit Servië en Kosovo te praten over de situatie in de voormalige Servische provincie. Na een stoomcursus in het Macedonische Skopje vertrekt de groep op 5 mei naar de Kosovaarse hoofdstad Pristina om daar  vertegenwoordigers van politieke partijen, internationale instituties en journalisten, maar ook Kosovaarse burgers te ontmoeten.

Naast taal- en cultuurstudente Femke Dekker maken ook Sara-May Leeflang (taal en cultuurstudies) en Thomas Baar (filosofie) deel uit van de Nederlandse delegatie. Op 9 mei. Europadag, organiseren de deelnemers in Pristina een straatactie om voorbijgangers te attenderen op de activiteiten van Our Future Network. In oktober komen studenten uit Servië en Kosovo naar Nederland voor een tegenbezoek. Ze zullen dan ook een bezoek brengen aan de Europese instituties in Brussel.

EH