UU staat zevende in valorisatieranking

De Universiteit Utrecht scoort aardig als dienstverlener voor de publieke sector en het bedrijfsleven, maar relatief slecht als deelnemer aan het publieke debat in de media. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau ScienceWorks naar de valorisatieprestaties van Nederlandse universiteiten.

Bestuurders en beleidsmakers hechten een steeds grotere waarde aan valorisatie van wetenschap: het tot waarde maken van kennis. Een breed begrip, dat van alles kan betekenen, van meer optredens in de media, tot maatschappelijke relevantie van wetenschappelijk onderzoek.

Bij het vergelijkend onderzoek van onderzoeks- en adviesbureau ScienceWorks in samenwerking met weekblad Elsevier zijn de Nederlandse universiteiten langs drie meetlatten gelegd. Één: in hoeverre de universiteit ondernemerschap bij studenten en medewerkers stimuleert. Twee: in hoeverre de universiteit goed samenwerkt met het bedrijfsleven en de publieke sector. En ten derde: in hoeverre de universiteit deelneemt aan het publieke debat.

In de tweede categorie (dienstverlening voor bedrijfsleven en publieke sector) eindigt de Universiteit Utrecht in de middenmoot. Er zijn relatief weinig gehonoreerde STW-onderzoeken en gezamenlijke publicaties met het bedrijfsleven. Wel is de UU van alle universiteiten het meest succesvol in het aantrekken van inkomsten uit werk voor derden. De inkomsten hieruit (exclusief geld van de NWO en de KNAW) bedroegen in 2009 189 miljoen euro.

Op gebied van ondernemerschap eindigt Utrecht ook in de middenmoot. De TU Delft en de Erasmus Universiteit doen het op deze ranking een stuk beter, vooral omdat ze meer opleidingen in ondernemerschap voor studenten en medewerkers aanbieden.

Weinig vermeldingen in media
Op mediagebied doet de UU het met een negende plaats een stuk minder goed. Vergeleken met Tilburg (plaats 1) de UvA (plek 2) krijgt de UU een stuk minder vermeldingen in dagbladen, op radio en tv.

Het aantal vermeldingen is gewogen naar de hoeveelheid wetenschappelijk personeel die een universiteit in dienst heeft. In absolute aantallen staat de UU vierde wat betreft mediavermeldingen, de UvA staat met afstand aan kop.

In de overall valorisatieranking eindigt de Universiteit Utrecht zevende. Bovenaan staat de TU Delft en op de tiende, en laagste plaats de Rijksuniversiteit Groningen.

Bij de recente herprofilering van de faculteit Bètawetenschappen gaf decaan Van Meer aan dat valoriserend vermogen een kerntaak zal moeten worden van wetenschappers. Gezien de status van de groepen die geschrapt worden, rijst her en der de vraag wat precies bedoeld wordt met valorisatie. Zo moet energiehoogleraar Wim Turkenburg, bij velen bekend van de tv-optredens rondom de Japanse kernramp, de faculteit verlaten.