UU stijgt op lijst favoriete werkgevers

De Universiteit Utrecht heeft een goed imago onder jonge hoogopgeleiden. Het is de universiteit waar ze het het liefst zouden werken. De UU is gestegen van plek 39 naar plek 28 in het jaarlijkse Intermediair Imago Onderzoek.

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) staat op plaats 46 en is de op een na populairste universiteit om te werken. Rabobank staat aan kop in de lijst favoriete werkgevers, gevolgd door Philips en Shell.

De imago-lijst is het resultaat van een onderzoek ruim 3300 jonge hoogopgeleiden (gemiddelde leeftijd 29) van bureau Synovate in opdracht Intermediair. Gevraagd is om spontaan drie bedrijven te noemen waar ze het liefst zouden willen werken.

Sociale media
Het imago van werkgevers zou volgens een door Intermediair geinterviewde merkenexpert vooral bepaald worden door gesprekken die mensen daarover onderling voeren, werknemers bijvoorbeeld met hun vrienden. Sociale media spelen daar een steeds grotere rol in. Dure marketingcampagnes zouden veel minder invloed hebben.

Uit het onderzoek van Synovate blijkt ook dat jonge hoogopgeleiden weer iets meer vertrouwen hebben in de arbeidsmarkt. Eén op de vijf noemt de arbeidsmarkt gunstig. Vorig jaar was dat nog één op de tien.