UU-studente vindt bizar zwart gat

Studente Marianne Heida heeft tijdens haar bachelor-onderzoek bij het ruimteonderzoeksinstituut SRON een opvallende ontdekking gedaan. Zij trof een superzwaar zwart gat aan dat opmerkelijk ver verwijderd is van het centrum van dat melkwegstelsel.

Dat zo’n zwaar object zover kan afdwalen is waarschijnlijk te danken aan de hoge snelheid waarmee het uit het midden van een stelsel is weggeslingerd, stelt SRON in een persbericht. Dat wegschieten kan onder bijzondere omstandigheden gebeuren als twee zwarte gaten samensmelten.

De vondst van de ‘bizarre ster’ is ‘mogelijk de top van een ijsberg’. Heida: “Er zijn meer van dit soort röntgenbronnen gevonden. Maar voor die objecten hebben we eerst nog nauwkeurige metingen met de Chandra-satelliet van NASA nodig om de positie beter te bepalen.”

Uiteindelijk moet deze informatie leiden tot antwoorden op de vraag of superzware gaten in de kernen van melkwegstelsels zijn ontstaan uit het samengaan van vele lichtere zwarte gaten, zo stelt SRON.

XB

(Beeld: Artist Impression/ Wikimedia)