UU wint weer twee plaatsen in Sjanghai-ranking

Voor het tweede achtereenvolgende jaar is de UU twee plaatsen gestegen op de toonaangevende ‘Sjanghai-ranking’ van onderzoeksuniversiteiten. De Utrechtse universiteit is nu terug te vinden op plaats 48.

De universiteit van Sjanghai publiceerde maandag op haar website de jaarlijkse ‘Academic Ranking of World Universities’ (ARWU). De lijst die in 2003 voor het eerst werd opgemaakt heeft wereldwijd de status gekregen van belangrijkste vergelijking van topuniversiteiten. De beste 500 universiteiten worden in de ranking opgenomen.

De Universiteit Utrecht staat nu met een 48ste plaats stevig in de top-50. De UU is opnieuw de hoogst geklasseerde Nederlandse universiteit. Alleen de universiteit van Leiden staat ook in de top 100, op plaats 65. De UU moest in een vergelijking met andere Europese universiteiten een plekje prijs geven en is daarin nu op plaats 12 terug te vinden. Vorig jaar boekte de UU, na een een gestage daling op de lijst sinds 2006 (destijds plaats 40), voor het eerst weer progressie op de lijst.

De universiteit van Harvard voert opnieuw de ranglijst aan. De volgende drie plaatsen zijn ook voor Amerikaanse instellingen: Stanford, MIT en Berkeley. De eerste Europese universiteit, Cambridge, staat op de vijfde plek.

Belangrijke criteria van de ARWU zijn ondermeer het aantal Nobelprijzen en field medals. Ook het aantal publicatie en citaties van wetenschappers in gerenommeerde tijdschriften als Nature en Science is belangrijk.

De ranking kan overigens binnen de academische wereld ook op enige kritiek rekenen. Door de nadruk op de kwaliteit en omvang van onderzoeksoutput overheersen de grote Amerikaanse universiteiten en krijgen specifieke missies van andere universiteiten weinig waardering.

Zie www.arwu.org, al kan deze site  overbelast zijn