Vakbondsacties rondom opening academisch jaar

De vakbonden willen tijdens de verschillende openingen van het academisch jaar hun looneis voor het  personeel van de universiteiten kracht bij zetten. In Utrecht vindt komende dinsdag een actiebijeenkomst plaats.

Kort voor de zomer werden de onderhandelingen tussen de bonden en werkgevers over een nieuwe cao afgebroken. De bonden hielden vast aan een loonstijging van 1.25 procent. De vereniging van universiteiten VSNU liet daarop weten geen basis voor verdere gesprekken te zien.

Volgens Abvakabo-bestuurder Marieke van den Berg iwijzen de universiteiten te makkelijk met de vinger naar de landelijke politiek, die te weinig in kennis investeert.In een openbrief roept zij de universiteiten op om te kiezen voor hun personeel, en politiek Den Haag om de mooie woorden over het belang van de kenniseconomie waar te maken.

In een mailing aan de Utrechtse leden roept de Abvakabo medewerkers aan de UU op om zich dinsdag 24 augustus tussen 12.00u en 14.00u te verzamelen in zaal C van het Ruppertgebouw. De voorbereidingen van acties tijdens de jaaropening op 6 september vormen het doel van de bijeenkomst.

XB