Vaker deurwaarder bij studieschuld

Steeds vaker moet de overheid een deurwaarder inschakelen om voormalige studenten hun studieschuld te laten afbetalen. Bijna één op de zes schuldenaren krijgt wel eens een brief van een incassobureau.

Voor het derde jaar op rij stijgt het deel van de studieschulden waarvoor de Dienst Uitvoering Onderwijs een deurwaarder in de arm moet nemen: van dertien procent in 2007 naar zestien procent in 2010. Dit blijkt uit het digitale jaarverslag van de Dienst Uitvoering Onderwijs, dat zojuist is verschenen.

“Daar zitten ook slordige aflossers bij”, zegt een woordvoerder. “Als ze geen gebruik maken van automatische incasso, dan vergeten ze wel eens één of twee termijnen. Dat kan uitlopen op een brief van een incassobureau.”

Uit het jaarverslag blijkt verder dat de klanttevredenheid nog niet hoog genoeg is. DUO krijgt een 6,9 als rapportcijfer, terwijl de organisatie eigenlijk een zeven of hoger zou moeten scoren volgens de normen van het ministerie van OCW.

In 2009 haalde DUO (toen nog de IB-Groep) nipt de norm, maar vorig jaar waren met name de bellers iets minder tevreden. Ook waren er meer klachten dan in eerdere jaren, maar dat komt volgens DUO vooral doordat het aantal taken is toegenomen.

Toch presteert DUO volgens het verslag op vrijwel alle punten goed. Bijna iedereen krijgt binnen drie dagen antwoord op een e-mail. Ook hoeven de meeste studenten niet zo lang te wachten als ze de klantenservice bellen.

 

 

Tags: studieschuld | duo

Advertentie