Van Rooy verlaagt haar salaris

Yvonne van Rooy blijft nog twee jaar aan als collegevoorzitter van de Universiteit Utrecht. Daarna zal ze in deeltijd aan de universiteit verbonden blijven. Van Rooy gaat de komende jaren vrijwillig in salaris terug naar de nieuwe Balkenendenorm.

Yvonne van RooyDat is vandaag door de universiteit bekendgemaakt. Van Rooy (60) is nu acht jaar aan de universiteit verbonden. De benoeming van de collegeleden gebeurt door de Raad van Toezicht.

“Nog eens vier jaar is veel. Je moet na zo veel tijd ook ruimte bieden aan een nieuw geluid. Daarom hebben wij afgesproken dat ik nog twee jaar aanblijf”, legt Van Rooy de beslissing uit. Ze blijft na 1 januari 2014 tot haar pensioen nog wel verbonden aan de universiteit. Het is nog niet duidelijk wat ze precies gaat doen. Die afspraken worden in 2013 gemaakt. “Het is mijn ervaring dat er op de universiteit altijd nog veel zinnig werk gedaan kan worden,” aldus Van Rooy.

Opvallend is dat Van Rooy vrijwillig teruggaat in salaris. Formeel hoeft dat niet omdat hier sprake is van een verlenging van een bestaand contract. Uit het jaarlijkse overzicht van de algemene onderwijsbond blijkt dat Van Rooy tot nu toe een van de UU’ers is die boven de Balkenendenorm uitkomt. In 2010 ontving zij volgens dit overzicht 260.000 euro en dat is een overschrijding van 67.000 euro met de oude Balkenende-norm. Kort geleden heeft de minister vastgesteld dat de nieuwe norm voor universiteitsbestuurders wordt vastgelegd op 223.666 euro per jaar. Gezien de maatschappelijk discussie over topsalarissen heeft Van Rooy aangegeven haar salaris te willen terugbrengen tot die norm.