Van speelgoedauto naar deelauto

Wie vanmiddag door De Uithof liep, heeft ze misschien wel zien liggen: de kleine hotwheels-autootjes. Ze dienden als promotiemateriaal van studentenbedrijf StudentCar. Eén speelgoedauto was goed voor een gratis inschrijving op de deelauto’s van het bedrijf.

De kleine autootjes lagen in de loopbrug tussen het Educatorium en de bibliotheek en in het restaurant van het Educatorium. Voor de UB stond een stand van het StudentCar. Studenten kregen daar bij inlevering van hun gevonden speelgoedauto het inschrijfgeld à raison van 25 euro cadeau.

Sjoerd Geurts, oprichter van StudentCar, vertelt dat hij dinsdag in Tilburg stond met dezelfde actie: “We trokken wel de aandacht. Mensen zien de auto’s waar het om draait direct staan en dat spreekt aan.” De promotie duurde een paar uur en heeft ongeveer 20 inschrijvingen opgeleverd. Van Utrecht verwachten ze wel iets meer: “Utrecht is natuurlijk een grote studentenstad, dus we gaan er vanuit dat we hier nog meer studenten enthousiast kunnen maken voor onze dienst.”

Hun strategie hebben ze enigszins aangepast. In Tilburg waren de autootjes enkel voorzien van een erg klein kaartje, wat helaas niet genoeg opviel. Jeroen Bontje van het studentenbedrijf was er dinsdag ook bij: “Veel studenten namen de autootjes toen gewoon mee naar huis. Volgens mij was hen de bedoeling niet helemaal duidelijk.”

Leuk voor de heb

Of het nu wel duidelijk is, moet zich nog maar bewijzen. Stefan en Yenice, allebei masterstudent Sociale Wetenschappen, hebben hun exemplaren gevonden in de loopbrug. Stefan weet nog niet wat hij er mee gaat doen. Hij gaat hem in elk geval niet inleveren, aangezien hij zelf een auto heeft en dus niets heeft aan de actie. Yenice krijgt toevallig zelf morgen een nieuwe auto en is van plan om het mini-autootje daarin te stallen. Voor korte afstanden gebruiken ze allebei het openbaar vervoer. Het valt hen op dat veel studenten de autootjes wel zien liggen, maar ze niet pakken: “Volgens mij zijn ze bang dat het van degene is die er toevallig naast zit.”, aldus Yenice.

Pascal, psychologiestudent, bleek dit inderdaad te denken. Terwijl hij van zijn koffie geniet in het restaurant werpt hij wat steelse blikken op het promotiemateriaal, maar hij besluit het niet mee te nemen: “Ik wist niet van wie of wat het was, dus ik heb het maar niet gepakt.” Bij nader inzien lijkt hem de actie wel erg voordelig: “Niet slecht, lekker goedkoop.” Op de weg richting de stand liggen een aantal verdwaalde flyers; de autootjes zijn wel meegenomen.

Goedkope concurrent

Het concept van StudentCar is vergelijkbaar met andere autodeelbedrijven die al actief zijn in Utrecht. Toch denken de studenten dat hun bedrijf wel degelijk iets toevoegt: “Bij Greenwheels kan je pas een auto huren als je 24 jaar of ouder bent. Wij vullen het gat dat ontstaat door deze leeftijdsgrens, bij ons kun je vanaf 18 jaar terecht.” Het product is dus uitermate geschikt voor studenten. Wat hen ook uniek maakt ten opzichte van andere autodeelbedrijven is het ‘pay-as-you-drive’- principe: “Als studenten maar af en toe gebruik willen maken van een auto, dan hoeven ze bij ons geen abonnee te worden. Dit kan bij andere aanbieders niet. Ze kunnen bij ons, voor een iets hoger bedrag dan de abonnees, gewoon een auto huren.”  Het feit dat ze geen borg vragen spreekt, naar eigen zeggen, waarschijnlijk ook veel ‘ arme’ studenten aan.

Overstag

Kimberly, twintigjarige studente aan de HU, is dolenthousiast: “Ik  kon nergens zelf een auto huren, omdat ik niet oud genoeg was. Mijn ouders konden ook niets voor mij huren, omdat dan alleen de daadwerkelijke huurder er in mocht rijden.” Ze denkt er niet aan om een auto te kopen omdat ze gratis kan reizen met haar OV-chipkaart. Ze denkt zo’n 2 à 3 keer per maand gebruik te gaan maken van een auto van StudentCar: “…bijvoorbeeld wanneer een treinreis bestaat uit meer dan vier keer overstappen.”, zegt ze lachend. Ook Jefen, studente Pedagogische Wetenschappen, gaat overstag: “ Greenwheels en Connectcar zijn allebei schreeuwend duur. Dit is stukken voordeliger.” Als het haar bevalt, gaat ze er waarschijnlijk wel vaak een auto huren: “ Voor in de weekenden, om leuke dingen te doen.”

Vier studentcars in Utrecht

In Utrecht komen in totaal vier huurauto’s te staan. Op De Uithof en bij City Campus Maxx staan ze al en binnen drie weken komt er ook een auto bij University College en op de I.B.B.-laan. Sjoerd vertelt dat de auto bij Maxx een tijdelijk oplossing is; er komt een Seat Ibiza te staan: “Er wonen daar een groot aantal starters en die hebben mogelijk meer behoefte aan een wat grotere auto.”

Het is nog niet mogelijk om een auto in de ene studentenstad te huren en in de andere studentenstad achter te laten, maar of dit ooit wel zal kunnen is de grote vraag. Volgens Sjoerd is het logistiek erg moeilijk om klaar te spelen: “Het idee achter carsharing is toch van A naar B en weer terug naar A. Als iemand een auto uit Utrecht achterlaat in Rotterdam, dan hebben abonnees in Utrecht een probleem.”

StudentCar zit nu nog alleen in Rotterdam, Tilburg en Utrecht, maar hoopt aan het einde van het jaar ook in Nijmegen, Wageningen, Delft, Leiden en Eindhoven gevestigd te zijn. Begin 2011 zijn “ de uithoeken” Groningen en Maastricht aan de beurt.

Tekst en foto Maartje ter Horst

Tags: studentcar