Veel UU-publicaties met industrie

Tussen 2006 en 2008 hebben Utrechtse onderzoekers meer dan duizend artikelen gepubliceerd samen met collega’s uit het bedrijfsleven. Het betreft vooral publicaties op het gebied van de Life Sciences. Dat blijkt uit de onlangs verschenen UIRC scoreboard 2011 van de Universiteit Leiden.

De University-Industry Research Cooperation Scoreboard geeft voor de vijfhonderd beste researchuniversiteiten in de wereld een overzicht van alle copublicaties van universitaire en industriële onderzoekers in de periode tussen 2006 en 2008. Volgens de lijst waarop alleen globale aantallen worden vermeld, haalt slechts een gering aantal universiteiten 1500 of meer copublicaties.

In ons land is Utrecht de enige universiteit die boven de duizend artikelen uitkomt. Toch staat de UU daarmee niet in de top honderd, dit in tegenstelling tot vijf andere Nederlandse universiteiten. Dat komt omdat de Leidse onderzoekers bij het opstellen van hun ranking zijn uitgegaan van het percentage coproducties op het totale aantal publicaties van een universiteit.

Technische universiteiten

Zo berekend doen met name de universiteiten van Delft en Eindhoven het goed. Beide TU’s staan wereldwijd zelfs in de top tien. Ook verder wordt de lijst gedomineerd door technische universiteiten uit Noord-Europa (o.a. Helsinki, Göteborg en Trondheim). De enige Amerikaanse instelling in de top tien is Rensselaer Polytechnic Institute, gevestigd in Troy (New York State).

In de top honderd staan voor Nederland verder nog de universiteiten van Twente, Wageningen en Maastricht. De UU komt ondanks het grote aantal gezamenlijke publicaties niet verder dan een plaats tussen 101 en 200. Daar bevindt Utrecht zich overigens in goed gezelschap van onder meer Berkeley en Harvard, terwijl Oxford en Leiden in de Leidse ranking zelfs de top 200 niet halen.”

EH