Veilig fietsen voor studenten

In verschillende steden krijgen studenten gratis fietslampjes, een fietsbel, een reparatiesetje en een zadelhoesje voor hun fiets van stichting Teamalert. Hiermee hopen actievoerders studenten bewust te maken van hun gedrag op de fiets. Vandaag is de stichting in de Utrechtse binnenstad.

Remmen voor het rode licht, zorgen dat je remmen werken, kijken of je voorvork vastzit… het is onder studenten niet vanzelfsprekend. Die rijden vaak op rammelbakken rond en wanen zich op de fiets onsterfelijk.

Maar het verkeer is nog altijd doodsoorzaak nummer één onder jongeren, zeggen de medewerkers van de stichting TeamAlert. Daar willen ze graag iets aan doen. In de binnensteden van Amsterdam, Utrecht, Tilburg, Nijmegen, Enschede en Groningen vragen ze ludiek aandacht voor veiligheid op de fiets.

Overigens zijn er steeds minder verkeersslachtoffers. Onder jongeren tussen de vijftien en vijfentwintig jaar vielen er in 2010 voor het eerst meer doden door zelfmoord dan door verkeersongevallen, blijkt uit cijfers van het CBS.

Tags: fiets