Verplicht inchecken bij regiotrein

Studenten moeten vanaf 3 november altijd in- en uitchecken met hun ov-chipkaart, ook als ze gratis mogen reizen. Alleen voor NS-treinen geldt nog een uitzondering.

Studenten moesten al verplicht inchecken in bus, metro en tram. In regionale treinen verschilden de regels. Bij Connexxion moest het bijvoorbeeld wel, bij Arriva nog niet. Vanaf november moet nu bij alle regionale treinvervoerders ingecheckt worden. Wie dat niet doet, riskeert een boete.

Alleen de NS doet nog niet mee. Die gaat het inchecken pas eind 2012 voor gratis reizende studenten verplichten, wanneer de papieren treinkaartjes worden afgeschaft. Maar het bedrijf spoort iedereen aan er nu alvast een gewoonte van te maken: dat zorgt voor routine en het vervoersbedrijf kan dan zien hoeveel reizigers er in een trein zitten.

Wie heeft ingecheckt en overstapt van een NS-trein naar een regionale vervoerder (of andersom) moet eerst bij de ene vervoerder uitchecken en vervolgens bij de ander weer inchecken. Daar komt voorlopig geen verandering in.