Verplicht inchecken vanaf 1 januari

In het nieuwe jaar moeten studenten altijd in- en uitchecken met hun ov-chipkaart. De NS gaat dan ook controleren of studenten wel zijn ingecheckt in de periode dat ze gratis mogen reizen. Er zullen niet meteen boetes worden uitgedeeld.

De NS zegt nog even coulant te willen zijn. Maar studenten die vergeten in te checken, krijgen straks geen geld meer terug bij vertraging. De NS wil studenten op die manier aanmoedigen om altijd in- en uitchecken. Alleen dan is zichtbaar hoeveel reizigers er in een trein zitten.

In bus, metro en tram en bij de regionale treinvervoerders moesten studenten al inchecken. De NS wilde in eerste instantie studenten pas eind 2012 daartoe verplichten, op het moment dat de papieren treinkaartjes ook worden afgeschaft. Wel spoorde het bedrijf studenten aan om er alvast een gewoonte van te maken.

ns

Wie heeft ingecheckt en overstapt van een NS-trein naar een regionale vervoerder (of andersom) moet eerst bij de ene vervoerder uitchecken en vervolgens bij de ander weer inchecken. Daar komt voorlopig geen verandering in.

Overigens adviseert de NS studenten een papieren treinkaartje te kopen als ze in hun kortingsperiode reizen. Dat is vaak goedkoper en ze hoeven dan niet in te checken.

De vervoersmaatschappij start morgen met een voorlichtingscampagne om studenten te wijzen op de verandering. Zo’n 650 duizend studenten hebben een studentenreisproduct waarmee zij op weekdagen of in het weekend gratis kunnen reizen.