Vierhonderd studenten bij protest

Ongeveer vierhonderd studenten hebben vandaag geprotesteerd tegen het onderwijsbeleid van het kabinet. Er was veel politie op de been, maar die hoefde niet in te grijpen: de demonstratie verliep rustig.

Aan de toegestroomde studenten beloofde SP-kamerlid Jasper van Dijk dat de wet met de langstudeermaatregelen er niet zou komen. Als de wet niet in de Tweede Kamer van tafel gaat, dan zal hij in de Eerste Kamer stranden, hield hij de protesterende studenten voor. Die beloonden hem met applaus en gejuich.

Ook de Haagse komiek Sjaak Bral sprak de menigte toe. “De grootste probleemwijk van Den Haag is het Binnenhof”, grapte hij, wat hem eveneens bijval opleverde.

Twee kamerleden van de regeringspartijen kregen nog het woord, hoewel ze bijna niet boven het gejoel uitkwamen. Ze konden daardoor nauwelijks uitleggen wat hun overwegingen waren. CDA-kamerlid Sander de Rouwe, die net vader is geworden, bedankte de studentenorganisaties voor de felicitaties die hij van hen had gekregen.

In januari protesteerden ongeveer vijftienduizend studenten op het Malieveld tegen de kabinetsplannen.

hoger onderwijs persbureau

Tags: protest