Vijf miljoen voor betere voorzieningen collegezalen

Een nieuwe computer, beamer en geluidsversterking – dat zijn een paar zaken waaraan de investering van vijf miljoen euro is besteed die het College van Bestuur afgelopen voorjaar ter beschikking heeft gesteld.

De universiteit investeert vijf miljoen in bestaande collegezalen. De investering gaat zo’n anderhalf jaar duren en is onder andere bedoeld voor het vervangen van de verouderde audiovisuele voorzieningen in ongeveer tweehonderd ruimtes.

Dit jaar zullen in de binnenstad de gebouwen aan het Janskerkhof en de Bijlhouwerstraat aangepakt worden. In De Uithof gaat het om de werkgroepruimtes van het Androclus gebouw en het Ornsteinlaboratorium.

“Vijf miljoen klinkt misschien als een bedrag waar je een hoop mee kunt doen, maar in de praktijk valt dat vies tegen”, zegt Fokke Walstijn, de projectleider van deze AV-upgrade.

Zo’n zestig collegezalen hebben inmiddels een nieuwe computer, beamer en geluidsversterking. Ook kreeg een deel van deze ruimten een ander white- of krijtbord. Bovendien waren er in driehonderddertig collegezalen voor de vakantie al een aantal kleine verbeteringen doorgevoerd, zoals calamiteitenposters, prullenbakken, klokken en garderobevoorzieningen.

Maar waarom investeert de universiteit niet in nieuwe collegezalen? Vorige week schreef DUB dat door het tekort aan collegezalen vaker college gegeven moet worden in de vroege avonduren. Is er dan niet gewoon behoefte aan meer zalen?

Zo makkelijk is die keuze volgens Walstijn niet. “Als je nu niet zou kiezen voor colleges in de vroege avonduren, heb je zeker vijftig collegezalen meer nodig. De huidige investering is vele malen goedkoper dan het realiseren van nieuwe onderwijsgebouwen. De audiovisuele voorzieningen van één collegezaal kosten al zo’n 20.000 euro. Het bouwen van nieuwe collegezalen brengt ook nog eens hoge bouw- en huisvestingskosten met zich mee. Bovendien duurt zo'n bouwproject minstens drie tot vier jaar.”

Tags: collegezaal