Vijftien minuten, alle hens aan dek ...

Het eerste damesteam van studentenvoetbalvereniging Odysseus ’91 is nog een kwartiertje verwijderd van promotie naar de hoofdklasse. Maandagavond wordt een gestaakte wedstrijd tegen naaste concurrent Jodan Boys uitgespeeld. *Update dinsdag 3 mei: De Odysseusdames hebben standgehouden. Gefeliciteerd.*

Drie weken geleden werd de wedstrijd in de eerste klasse van het damesvoetbal na 75 minuten stilgelegd nadat een van de speelsters van de vereniging uit Gouda een zeer ernstige blessure opliep. Zij moest met een ambulance naar het ziekenhuis worden vervoerd.

De stand was op dat moment 1-0 in het voordeel van Odysseus ’91. Omdat de uitslag van belang is voor promotie van een van beide verenigingen besloot de KNVB dat de resterende speeltijd alsnog moest worden afgewerkt met dezelfde 11 spelers die op het moment van staken op het veld stonden. Kont tegen de goal en dichtspijkeren maar; dat lijkt het devies.

Als de Utrechtse dames standhouden of de voorsprong weten uit te breiden behouden zij de zesde plaats die recht geeft op promotie naar een van de twee nieuw te vormen hoofdklassen. De KNVB richt volgend jaar het damesvoetbal anders in. Nu is de hoofdklasse nog het hoogste damesniveau, maar vanaf september is er sprake van een topklasse met daaronder twee hoofdklassen. De nummers twee tot en met zes uit de eerste klassen van dit jaar promoveren naar die nieuwe hoofdklassen.

Voorzitter Guusje Collin noemt het naderende succes een onverwacht goede prestatie van de dames. “Vorig jaar moesten we nog een tijdjes strijden tegen degradatie. Dat we nu onder leiding van de trainers David Romijn en Geert Jan Marks, die beiden uit onze eigen vereniging voortkomen, zo dicht bij promotie zijn is fantastisch.”

Volgens Collin zal er bij winst maandagavond sprake zijn van een bescheiden feestje bij de vereniging. “In de aanloop naar de viering van ons 20-jarig bestaan aan het einde van de maand hebben we aanstaande zaterdag al een mooie dag: Super Saturday. Dan zullen er meer leden zijn om feest te vieren.”