Virtuele winkelstraat en e-reader winnaars ondernemersprijs

De UtrechtInc Award voor startende ondernemers is woensdag 16 februari gewonnen door Marjolein Theunissen met haar idee voor een virtuele winkelstraat voor kunstenaars. Student sociale geografie Stephan Rebel won de Utrecht SIFE Award voor zijn plan om readers in de vorm van e-books aan te bieden.

De prijzen werden uitgereikt aan het einde van een vooral voor de kandidaten voor de SIFE Award uitputtende dag. Al om negen uur ’s ochtends hadden tien studenten hun idee voor het eerst voor een jury moeten ‘pitchen’. Na enkele selectierondes resteerden vijf ‘overlevenden’, die om half vijf voor een volle zaal nogmaals aan de bak moesten.

Volgens de jury was het idee van Rebel van die vijf het meest kansrijk. De 24-jarige student werd daardoor niet alleen vijfhonderd euro rijker, maar krijgt bovendien een half jaar gratis onderdak in de incubator van UtrechtInc in het Kruytgebouw om zijn idee verder uit te werken.

Papiergebruik terugdringen

Met zijn e-reader hoopt Rebel niet alleen het papiergebruik binnen de universiteit terug te dringen, ook verwacht hij dat studenten, ondanks de pittige aanschafprijs van rond 350 euro, vele honderden euro’s op de kosten van readers zullen kunnen besparen.

Als de universiteit hem toestemming zou verlenen om roosters en studieinformatie op e-readers te plaatsen, zou dat de aanschaf nog aantrekkelijker maken, aldus Rebel.

CultuurBewust

Hoe snel het in ondernemersland kan gaan bewees Marjolein Theunissen. Vorig jaar won zij de studentenprijs. Nog geen jaar later en inmiddels in het bezit van een kantoor in het Kruytgebouw legde de directeur van CultuurBewust.nl beslag op de UtrechtInc Award ter waarde van 2500 euro.

Met dat geld wil de onlangs afgestudeerde kunsthistorica een virtuele winkelstraat bouwen, waarin kunstenaars en culturele ondernemingen een pand kunnen huren van waaruit zij hun producten aan het winkelende publiek kunnen aanbieden.

EH