Voor sociologiestudent is gamen een carrièrekans

Job Hilbers is coach van een professioneel gameteam

Wie denkt dat gamen niets meer kan zijn dan een leuke hobby, heeft het mis. Sociologiestudent Job Hilbers is coach van een succesvol gameteam. Hij maakt naam in een lucratieve business. "Mijn bijbaan in de thuiszorg heb ik kunnen opzeggen."

Als Job Hilbers deze zomer afstudeert als socioloog, hoeft hij niet op zoek naar een baan. Hij is al enige tijd coach van een team van gamers dat flink uit de prijzenpot van internationale toernooien snoept. De komende jaren verwacht hij daar zijn brood mee te verdienen. "Per maand krijgen we een bijdrage van onze sponsor Titan, een gaming organisatie. Je kunt het dus als een baan zien. Op een normale baan zal ik niet zo snel solliciteren."

Job verdient zijn geld in de Smite-wereld. Smite is een zogenaamde Massive Online Battle Arena game (MOBA). ‘Het is eigenlijk een soort landje veroveren,’ zegt Job. "Je speelt met mythologische karakters in een team van vijf tegen een ander team. Doel is om je door de verdedigingslinies van de tegenstander heen te slaan, om vervolgens de eindbaas te verslaan."

Normaal gesproken speelt en coacht Job vanuit zijn eigen kamer in Utrecht en spreekt hij online met zijn teamgenoten, afkomstig uit Zweden, Denemarken en Wales. Hij ontmoet ze alleen in levende lijve tijdens belangrijk internationale toernooien. Dan wordt er offline gespeeld.

Het team dat Job coacht, bereikte begin dit jaar in Atlanta de tweede plaats van het WK. "Dat we het tot dat WK schopten is echt bijzonder. Wij kwamen namelijk vanuit de Challenger Cup, te vergelijken met de eerste divisie in het voetbal."

Via een lange weg wist Job zich met zijn team te plaatsen voor het EK in Keulen. Daar gingen ze er tot ieders verrassing met de titel vandoor en kwalificeerden zij zich zich voor het WK in de VS. Hij noemt de tweede plaats op dat toernooi "een American dream scenario".

Job kan als coach van het team alleen maar toekijken als er gespeeld werd. "Tijdens de wedstrijd mag ik niks zeggen. Het werk van een coach wordt vooraf gedaan. Ik analyseer eerder gespeelde spellen en zet trainingsschema’s op. Verder ben ik ook veel bezig met 1 op 1 coaching. Zo heb ik iemand uit het team geholpen om over zijn faalangst heen te komen. Daarnaast onderhoud ik contact met de sponsor."

Als coach is Job een pionier in het Smite-wereldje.  "Het was niet gebruikelijk om een coach te hebben. Nu we zo goed hebben gepresteerd op het WK zie je dat meer teams erover na gaan denken." Ook voor Job persoonlijk is er veel belangstelling. "Verschillende gamersmagazines hebben interviews met mij geplaatst."

Tijdens het EK won het team van Job 25.000 euro om vervolgens op het WK ruim een half miljoen dollar op te strijken. Van het WK-prijzengeld bleef er ‘slechts’ 21.000 dollar over voor Job. "Als coach heb ik niet zelf gespeeld, daarom kreeg ik minder dan mijn teamgenoten. Maar mijn bijbaan in de thuiszorg heb ik kunnen opzeggen."

Er zijn nog andere manieren om geld te verdienen met het gamen. "Je kunt de potjes die je speelt ook online laten streamen. Mensen kunnen dan op internet tegen betaling meekijken."

Er gaat behoorlijk wat tijd zitten in het gamen. Iedere avond zit Job tussen 7 en 10 achter zijn pc om te trainen. Ook overdag heeft hij zijn handen vol. Of hij is druk met zijn werkzaamheden als coach of hij zit zelf te spelen. "Ik denk dat ik er tussen de 33 en 40 uur per week aan kwijt ben. In aanloop naar de toernooien was dit nog veel meer en kwam ik soms maar aan 3 tot 4 uur slaap per nacht."

Op de vraag of dit alles wel te combineren is met zijn masterstudie sociologie geeft hij eerlijk toe dat het soms wel lastig was. "Mijn studie heeft er onder geleden, maar ik heb wel alles gehaald. Alleen haal ik nu alles met een cijfer tussen de 6 en de 7, terwijl ik normaal hoger zou scoren. En hier en daar heb ik een herkansing nodig."

Hij is blij dat docenten zich soepel hebben opgesteld. "Aan het begin van mijn opleiding heb ik direct aangegeven bij de studieadviseur dat ik erg druk was met Smite. Hij gaf me als advies om een topsportverklaring aan te vragen, dan kunnen docenten er rekening mee houden. Helaas vallen daar alleen door NOC-NSF erkende sporten onder, dus dat had geen zin. Maar de opleidingscoördinator vond het erg interessant dat ik hiermee bezig was en heeft ervoor gezorgd dat docenten bereid waren om me te helpen. Zo heb ik een keer een herkansing mogen doen ondanks dat ik door het WK niet aan de aanwezigheidsplicht had voldaan."

Inmiddels is Smite onderdeel van Jobs studie geworden. "Ik loop stage bij Hi-Rez, het bedrijf achter Smite." De stage doet hij op afstand, aangezien het bedrijf in Amerika is gevestigd. ‘Ik onderzoek het gedrag van spelers in het spel. Er wordt door spelers bijvoorbeeld veel op elkaar gescholden in het spel, iets dat Hi-Rez wil verminderen. Het gedrag dat gamers in het spel vertonen, vergelijk ik in mijn thesis met bestaande theorieën over gemeenschapsvorming."

Na zijn afstuderen wil Job verder gaan met het gamen. "Smite is een spel dat nog aan het groeien is. Er zit zeker toekomst in. Er zijn teams waarvan de leden 1500 euro per maand betaald krijgen. Dat is een prima startsalaris. Daarnaast hoop ik ook wat te verdienen door te streamen."

Het liefst wil Job zelf gaan spelen. "Ik wil graag nog beter worden, zodat ik ook zelf kan gaan spelen. Maar zolang ik niet goed genoeg ben, blijf ik coachen."

Een impressie van Smite: